Missie, visie en strategie bedrijf

Een bedrijf dat zichzelf serieus neemt heeft een visie, een missie en strategie. Daarin wordt het bestaansrecht van de onderneming verantwoord. Ze vormen de leidraad bij alles wat het bedrijf onderneemt.

Er heerst nogal wat verwarring over de termen missie, visie en strategie. In dit artikel wordt uitgelegd wat het verschil is tussen deze drie begrippen. Wat is een missie, wat is een visie en wat is de strategie?

Wat is een missie?

In een missie of mission statement wordt het bestaansrecht (raison d’être of organizational purpose) van een organisatie beschreven. Dit gebeurt op basis van de waarden en de identiteit van de organisatie. De vraag die beantwoord moet worden in de missie is: waar staat het bedrijf voor?

Een missie dient als basis van de organisatie en krijgt in de loop der jaren vorm. In de missie wordt vaak de visie van de oprichter of founder van de organisatie beschreven. Het is vaak terug te vinden in het ondernemingsplan. De oprichter had een doel of ambitie en wilde de organisatie vestigen op die ambitie.

Wanneer een bedrijf groeit, is het de bedoeling dat de missie gedragen wordt door het management en het personeel. Het dient geïncorporeerd te worden in de manier waarop het bedrijf naar buiten toe uitgedragen wordt en in de handelswijze van de medewerkers. Een missie is niet iets dat telkens op basis van nieuwe doelen wordt bijgesteld. Het behoort tot de kern van een organisatie en is gericht op de lange termijn.

Een missie kan worden beschouwd als de wortels van een onderneming. Als het bedrijf met tegenslagen te kampen heeft, dan staat het bedrijf door de missie stevig en weet iedereen wat het doel is. De missie heeft uiteindelijk betrekking op de kernactiviteiten. Bijvoorbeeld: wat is de kernactiviteit van bedrijf X? Gloeilampen verkopen.

Enkele vragen die beantwoord worden bij het opstellen van een missie:

  • Waar staat de onderneming voor?

  • Wat doet de onderneming?

  • Wie zijn de klanten?

  • In welke behoeften van de klanten wordt voorzien met de aangeboden producten?

  • Welke normen en waarden worden nagestreefd of gehanteerd?

  • Door welke overtuigingen wordt het bedrijf gemotiveerd?

Wat is een visie?

De onderliggende vraag bij het begrip visie of corporate vision is: waar gaat de organisatie voor? De visie is het verlengstuk van een missie. In een visiestuk wordt neergelegd hoe de missie in de praktijk wordt vormgegeven. Welke bijdrage wil de onderneming leveren in de maatschappij en welke toegevoegde waarde wil het hebben op de markt?

Het is van belang dat de organisatie naar buiten toe uitdraagt waar het voor staat en waar het naartoe wil gaan. Aan de hand van een visie onderscheidt een organisatie zich en draagt het zichzelf uit. In tegenstelling tot een missie wordt de visie voor een bepaald periode geschreven. Het wordt bijgesteld wanneer de situatie en ontwikkelingen daar om vragen. Het is belangrijk dat de visie van de teamleiders en het management afgestemd is op de visie van de organisatie als geheel en dat de visie wordt gedragen door alle betrokkenen (stakeholders).

Enkele vragen die voor het opstellen van een visie gesteld kunnen worden:

  • Wat wil de onderneming bereiken?

  • Wat zijn de kernwaarden van de onderneming?

  • Waarom wil het een visie formuleren?

Een organisatie die een duidelijke missie heeft, weet welke richting het op moet gaan en wat het betekent voor het personeelsbeleid en de klant.

Missie en visie zijn nauw met elkaar verbonden. Het zijn twee invalshoeken van waaruit je als bedrijf je statement schrijft. Het een kan niet zonder het ander. De missie is het fundament, de identiteit van de organisatie. De visie is de manier waarop deze wordt vormgegeven, wordt uitgedragen. Veel organisaties hebben hun visie in een document neergelegd. Dat geldt ook voor organisaties waar studenten stages lopen.

Wat is een strategie?

Nadat de missie en visie zijn geformuleerd en schriftelijk zijn neergelegd, dient bedacht te worden welke strategie wordt ingezet om de visie in de praktijk te brengen. In een actieplan kan op een heldere wijze neergezet worden wat er ondernomen moet worden. In een strategie wordt de visie dus concreet uitgewerkt. Wat moet er gedaan worden en waarom? Welke acties dienen niet ondernomen te worden en waarom niet? In een stappenplan worden de concrete acties beschreven. Daarnaast wordt beschreven wie wat gaat doen (taakverdeling).

Bij een scriptie of onderzoek is het soms de bedoeling om na te gaan of de visie en missie nog wel aansluiten bij de gevolgde koers van een onderneming. Soms dienen ze bijgesteld te worden om ze af te stemmen op de (nieuwe) behoeften van klanten.

Bij sommige bedrijven zijn de missie en visie te vaag of onduidelijk geformuleerd. Het is dan de taak van de onderzoeker om een betere of duidelijkere missie en visie voor te stellen. Sommige organisaties hebben helemaal geen visie of missie. In die gevallen zou er een missie en of visie kunnen worden opgesteld.

De missie en visie van de onderneming kunnen in een scriptie op twee manieren geformuleerd worden: in eigen bewoordingen of middels quotes van het bedrijf. Wanneer je quotes gebruikt, dien je er aanhalingstekens bij te zetten en een (interne) bron daarachter. Wanneer je de missie en visie in eigen bewoordingen formuleert, dien je ervoor te waken dat het geen promotiepraatje wordt. Gebruik dan dus geen zinnen als: ‘Bedrijf X levert een geweldige kwaliteit’ of ‘onderneming X heeft hart voor de klant en is het beste wat de klant zich kan wensen’. Hou het bij een neutrale beschrijving van de missie en visie. Sowieso dien je de scriptie op een neutrale, objectieve toon te schrijven. Eén van de punten waarop een scriptie kan worden afgekeurd is wanneer er te veel subjectiviteit in zit.

Meestal worden de missie en visie opgenomen in het hoofdstuk waarin de organisatie wordt beschreven of in de interne analyse. 

Voorbeeld van een missie

Hieronder volgt een voorbeeld van een missie van Scriptium:

In het hoger en voortgezet onderwijs neemt de prestatiedruk almaar toe. Doordat de begeleiding van docenten op scholen soms tekortschiet, ziet een deel van de leerlingen, studenten en hun ouders zich genoodzaakt een beroep te doen op buitenschoolse hulp. Het percentage leerlingen en studenten dat particuliere hulp inroept ligt inmiddels boven de 30%, en dit percentage is stijgende. Studenten, leerlingen en ouders vinden het steeds belangrijker om goed onderwijs te krijgen.

Helaas kan publiek onderwijs vaak niet voldoen aan de verschuivende behoeften van de hedendaagse onderwijsparticipant. Publiek onderwijs is klassikaal en doorgaans te weinig persoonlijk. Daarnaast ligt de intensiteit van lesgeven laag. Bij particuliere hulp gaat alle aandacht en focus naar het individu. Daarnaast is particulier onderwijs 7 dagen per week beschikbaar. De student of leerling wil hedendaags snel en adequaat geholpen worden. Scriptium wil zijn diensten laten aansluiten op deze nieuwe ontwikkelingen. Klanten kunnen bij ons echter voor het laten verbeteren van hun scriptie, scriptiebegeleiding, bijles en tentamentraining. Daarbij willen we de klanten een zo hoog mogelijke kwaliteit bieden tegen een betaalbare prijs.

Ons doel is een betrouwbare service te leveren die 7 dagen per week en 24 uur per dag toegankelijk is. Kwaliteit is daarbij leidend. Studenten en leerlingen, en hun ouders, willen uiteindelijk het beste particuliere onderwijs krijgen dat beschikbaar is. Dit betekent dat Scriptium een strenge selectie van docenten en begeleiders moet hanteren om het beste te kunnen (blijven) bieden. Zij dienen ook vanuit Scriptium gecoacht te worden, zodat hun kennis en manier van lesgeven up to date blijft.

Voorbeeld van een visie

Hieronder volgt een voorbeeld van de visie van Scriptium:

Kwaliteit en professionaliteitScriptium biedt hoofdzakelijk vier diensten aan: scriptiebegeleiding, scriptiecontrole, bijles en tentamentraining. Voor elk van deze vier diensten ligt de focus op kwaliteit. Wat betreft scriptiecontrole onderscheiden we ons door zowel taalkundige correctie als inhoudelijke controle te bieden. Bij bijles wordt sterk ingezet op kwaliteit door afgestudeerde docenten in te zetten. Zij beschikken over veel expertise en didactische vaardigheden. Ook de tentamentrainingen worden door afgestudeerde academici gegeven. De begeleiders die scriptiebegeleiding geven streng gescreend. Zij moeten een academische opleiding hebben afgerond en hun scriptie met succes hebben voltooid. Voordat onze docenten en begeleiders aangenomen worden, leggen zij meerdere testen af. Wanneer het nodig is zullen zij extra training krijgen. Zij worden zoveel mogelijk ondersteund en voorzien van correcte en bruikbare informatie.

Snelle service, hoge toegankelijkheid De huidige klant wil graag snel en adequaat geholpen worden. Instant gratification speelt in het huidige particuliere onderwijs een steeds grotere rol. Dat betekent voor Scriptium dat we via meerdere kanalen snel bereikbaar zijn voor alle leerlingen en studenten in Nederland. We streven ernaar 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar te zijn. Klanten kunnen via Whatsapp, chat, of mail 7 dagen per week van 9.00 tot 23.00 met ons in contact treden. Van onze online nakijkdienst kunnen klanten 24 uur per dag gebruik maken.

Online expertise- en kenniscentrumScriptium is erop gericht know how en kennis aan bezoekers en klanten te bieden. Dat doen we via informatieve blogs waarin diepgaande informatie wordt gegeven die van toegevoegde waarde is. Maar ook via ons forum, waar bezoekers en klanten 24 uur per dag hun vragen kunnen posten en gratis geholpen kunnen worden. Daarnaast worden de beste docenten en begeleiders per vakgebied aangetrokken. Zij zijn vakexperts die ondersteuning kunnen bieden voor ieder vraagstuk of elke hulpvraag die een student of leerling heeft.

Servicegerichte communicatieWe willen de studenten adequaat helpen met hun hulpvraag en op een klantvriendelijke wijze mails met vragen over onze diensten beantwoorden. In de communicatie naar de klant toe laten we zien dat we deskundig zijn zonder de indruk te wekken louter vanuit commerciële belangen te handelen. Het helpen van de leerling is ons hoofddoel. Studenten dienen de juiste en complete informatie te krijgen over de prijs en de inhoud van de diensten. We hebben een sterk, helder en uniek concept dat duidelijk naar de klanten wordt gecommuniceerd. We geven persoonlijke aandacht en zijn tevens goed per mail en telefonisch bereikbaar.

Imago en merk De naam van het bedrijf (Scriptium) bestaat uit één woord en is makkelijk te onthouden. De naam staat voor kennis en wetenschap, en dekt qua semantiek de diensten die we bieden. De kleur en layout van onze website (diepblauw en geel) roepen de indruk van betrouwbaarheid en kwaliteit op. Deze dienen dezelfde te zijn als die van onze social media uitingen. De kleuren zijn een deel van ons ‘merk’. Ook het logo straalt kwaliteit uit. We profileren ons als een deskundig bedrijf met een uniek concept, dat zorg draagt voor de klant.

Professionele hulp

Wil je dat Scriptium jouw missie, visie en strategie, of gehele interne analyse, kritisch onder de loep neemt? We hebben professionele begeleiders en correctoren die jouw scriptie met hun expertise gegarandeerd naar een hoger niveau kunnen tillen. Daarbij staan ze 7 dagen per week tot je beschikking. Neem vandaag nog contact met ons op, en we komen snel bij je terug.

4 reacties

  1. Hallo Ritch,
     
    Dank voor je vraag. In principe dienen in de missie en visie geen cijfers zoals in jouw voorbeeld te staan (cijfermatige doelen). Dat kan beter in de strategie of de uitwerking daarvan.

  2. Hallo Grover,
     
    Dank voor je vraag. Bedoel je voor welke tijdsperiode/voor hoeveel jaar een visie wordt geschreven? Een visie wordt voor een periode van ongeveer 5-10 jaar geschreven.

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?