Respondenten verzamelen

Het kan zijn dat je voor je scriptieonderzoek door middel van een enquête informatie wil verzamelen.  Het doel van een enquête is het verzamelen van zoveel mogelijk informatie of meningen van zoveel mogelijk mensen. Het is dan ook de bedoeling dat je zoveel mogelijk mensen bereikt met je enquête. Hoe meer respondenten je hebt, hoe betrouwbaarder je onderzoek. Toch kan het best lastig zijn om veel respondenten te verzamelen. Daarom hebben wij 10 tips op een rij gezet die je hierbij kunnen helpen.

Tip 1 - Maak je enquête niet te lang

Als je de enquête te lang maakt heb je de kans dat mensen afhaken. Mensen willen vaak wel helpen, maar verliezen ook snel hun aandacht. Uit onderzoek is gebleken dat minder respondenten de enquête afmaken als deze langer dan 10 minuten duurt (ongeveer 20 vragen). Denk dus goed na over de vragen die je in je enquête zet. De vragen moeten allemaal noodzakelijk zijn, ook om het aantal te beperken. Zijn er vragen die je niet per se nodig hebt? Dan kun je deze schrappen. Daarnaast kan het helpen om al aan het begin van de enquête te zetten hoelang het ongeveer duurt om de enquête in te vullen. Zo kun je de respondent bijvoorbeeld beloven dat hij binnen 2-3 minuten klaar zal zijn met invullen. De respondent zal sneller meedoen dan als er niks bij staat. Tot slot kun je een voortgangsbalk aan de enquête toevoegen. Hierop kan je zien hoever je bent met de enquête. Dit motiveert de respondent om tot het einde door te gaan.

Tip 2 - Kies een aantrekkelijke titel

Het kan zijn dat het onderwerp van je scriptie best lastig te begrijpen is voor mensen die niet in jouw vakgebied zitten. Zorg ervoor dat dit de mensen niet afschrikt om jouw enquête in te vullen. Dit doe je door een titel te kiezen die helder is en die iedereen kan begrijpen. Probeer bij anderen door middel van je titel interesse te wekken voor jouw onderwerp. Het kan bijvoorbeeld helpen als iemand zich in een onderwerp kan herkennen. Dan wordt diegene vanzelf benieuwd naar de vragen die worden gesteld in de enquête. Zo zorg je ervoor dat mensen sneller op jouw enquête klikken.

  • Brand identity herkenning in audiovisueel materiaal

  • Reclame raden: ken jij het merk achter de reclame?

Tip 3 - Schrijf een korte en heldere instructie

Het is belangrijk dat respondenten weten waarom ze een enquête invullen. Schrijf dus een introductie waarin je je onderzoek uitlegt. Je kunt hier bijvoorbeeld vertellen waarom je het onderzoek doet en wat het inhoudt. Maak de introductie niet te lang. Dan heb je weer de kans dat mensen afhaken. De respondent moet de introductie kunnen scannen en dan meteen kunnen begrijpen waar het over gaat. Maak je introductie dus kort en helder. Gebruik geen academische taal, want dat kan mensen afschrikken.

Tip 4 - Maak de vragen niet te lang

Zorg ervoor dat de vragen in je enquête niet te lang zijn. Het moet voor iedereen meteen duidelijk zijn wat er staat. Zorg er ook voor dat er niet twee vragen in een vraag zitten. Dit leidt tot onduidelijkheid en verwarring. Vaak willen respondenten zo snel mogelijk door de enquête heen en dan helpt het als alles duidelijk is. Daarnaast is het goed om moeilijk taalgebruik te vermijden. Je wilt met je enquête namelijk zoveel mogelijk mensen verzamelen.

Tip 5 - Verspreid de enquête op Facebook

Bijna iedereen kent Facebook wel. Het is dan ook een platform waar je op een gemakkelijke manier veel mensen kunt bereiken. Zet een aantrekkelijk bericht op je Facebookpagina met een link naar de enquête. Daarnaast kun je de enquête ook in Facebookgroepen gooien. Dit kan bijvoorbeeld een specifieke groep zijn die interesse heeft voor jouw onderwerp. Of het zijn grote groepen waar je veel mensen kunt bereiken. Op Facebook kun je ook mensen een persoonlijk berichtje sturen. Zo leg je nog even extra aandacht op je enquête.

Je vindt facebookgroepen door te zoeken op ‘vragenlijstruil’ of ‘respondenten gezocht’. In de beschrijving zie je dan iets staan als: ‘deze groep is bedoeld voor studenten die elkaar helpen met enquêtes invullen’. 

Je dient soms een aantal dagen te wachten voordat je in de groep geaccepteerd wordt. Hieronder geven we je een aantal actieve groepen:

Tip 6 - Zoek specifieke online communities

Naast Facebook zijn er nog een hoop andere online communities te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld specifiek zoeken naar communities die geïnteresseerd zijn in jouw scriptie onderwerp. Zo heb je een grotere kans dat veel mensen op jouw enquête klikken. Hoe meer online communities je vindt, hoe meer mensen je bereikt.

Tip 7 - Stuur persoonlijke berichten

Je kent het zelf ook wel. Iemand gooit een enquête op social media, je leest even waar het over gaat, maar besluit dan toch om door te scrollen. Vaak gebeurt dit omdat je even geen tijd of zin hebt om een enquête in te vullen. ‘Dat komt later nog wel’ is vaak de gedachte. In de praktijk is de enquête dan verdwenen en vergeet je hem compleet. Daarom is het belangrijk om ook persoonlijke berichten te sturen. Zo wijs je iemand nog een keer op de enquête die je hebt gedeeld en wil die persoon jou dan uit vriendelijkheid wel helpen.

Tip 8 - Laat andere mensen jouw enquête delen

Vraag altijd of mensen jouw enquête willen delen. Bijvoorbeeld als je een bericht op social media zet of in een WhatsApp groep deelt. Delen is vaak een kleine moeite en mensen zijn vaak bereid om op die manier te helpen. Door te delen bereik je de nieuwe sociale kringen die het dan op hun beurt weer kunnen delen. Zo verzamel je op een snelle manier veel respondenten.

Tip 9 - Deel je enquête ook offline

Niet iedereen zit op social media. Daarom is het belangrijk om de enquête ook offline te verspreiden. Zo bereik je mensen die niet op het internet zitten, maar wel belangrijk kunnen zijn voor jouw onderzoek. De groep respondenten is dan divers, en daarmee wordt jouw onderzoek betrouwbaarder. Je kunt de enquête bijvoorbeeld in brievenbussen gooien of op straat uitdelen. Zorg er altijd voor dat het duidelijk is hoe respondenten contact met je kunnen opnemen.

Tip 10 - Vind eventueel sponsoren

Je kunt ook op zoek gaan naar bedrijven die jou willen sponsoren in je onderzoek. Het kan namelijk zo zijn dat bepaalde bedrijven interesse hebben in de resultaten van jouw onderzoek. Bijvoorbeeld omdat ze er zelf iets aan kunnen hebben. Pitch je onderzoek aan verschillende bedrijven en kijk of er interesse is. Zorg er wel voor dat jouw scriptie onderzoek onafhankelijk blijft. Dit verhoogt namelijk de betrouwbaarheid ervan.

Een specifieke onderzoekspopulatie

Wellicht dat jouw onderzoek niet geschikt is voor enquêtes die breed uitgezet kunnen worden. Als je een scriptie schrijft in opdracht van een bedrijf of instantie is de kans groot dat je een beperktere onderzoekspopulatie hebt. Voorbeelden van dergelijke populaties zijn:

  • Medewerkers binnen één afdeling

  • Leerlingen van één leerjaar, binnen één school

  • Expats in Noord-Amsterdam

  • Klanten van kinderopvang het Hummelhonk

In dit geval is een algemene verspreidingsmethode minder effectief. Je kunt bij een beperkte onderzoekspopulatie beter mensen direct benaderen. Dat kan offline op locatie, of via e-mail. Vraag aan je opdrachtgever hoe zij het liefste zouden zien dat participanten benaderd worden. Niet alle opdrachtgevers willen dat hun klanten of medewerkers zomaar benaderd worden. Houd er ook rekening mee dat anonimiteit en het waarborgen van privacy(gegevens) nog meer van belang is bij beperkte onderzoekspopulaties.

Hulp van een professional

Een goed onderzoek bevat een praktijkgedeelte dat iets toevoegt aan het inzicht van de lezer. Het gebeurt meer dan eens dat een scriptie wordt afgekeurd op gebrekkige resultaten, bijvoorbeeld bij een enquête. Twijfel je aan het niveau van je enquêtes? Dan kun je deze door Scriptium laten nakijken. Onze experts hebben al meer dan 10.000 studenten geholpen bij het schrijven en verbeteren van hun scriptie. Daarbij staan zij 7 dagen per week voor je klaar. 

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?