- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Het doel beschrijven van je scriptie
Elke scriptie heeft een doel nodig. Pas als je duidelijk weet waar jouw stip op de horizon staat, kun je beginnen met schrijven. Zonder een doel kun je niet de finishlijn halen. Een doel beschrijf je niet zomaar, er zitten een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet een doel vaak specifiek en meetbaar zijn, en moet het in je inleiding worden opgenomen. Wil je weten hoe je een goed doel kunt beschrijven? Dat leggen wij uit in deze blog.
Waarom is het belangrijk om een doel te beschrijven?
Een doel beschrijven is belangrijk in een scriptie, omdat het je houvast geeft. Je hebt iets om op terug te vallen als je vastloopt. Er zijn nog andere redenen waarom het belangrijk is om een doel te beschrijven. Hieronder zijn drie van de meest voorkomende redenen:
-
1: Het motiveert je om door te gaan met het schrijven van je scriptie. Als je weet wat het doel van je scriptie is, dan voelt het alsof je het ergens voor doet. Namelijk: je doel behalen.
-
2: Het stimuleert je tot creatief werken. Als je weet wat het doel van je scriptie is, dan voelt het alsof je iets voor jezelf kunt maken. Dit stimuleert je tot creatief werken en dat kan resulteren in een betere scriptie.
-
3: Het helpt je om problemen op te lossen. Als je weet wat het doel van je scriptie is, dan kun je problemen beter inschatten. Ook kun je daardoor oplossingen vinden voor die problemen.
Hoe bepaal je het doel van je scriptie?
De eerste stap tot het bepalen van je doel, is weten wat je wil bereiken en hoe je dat bereikt. Je moet ook weten waarom je het doel hebt. Als je het doel niet kent, dan kan het moeilijk zijn om je scriptietekst tot een goed einde te brengen.
Er zijn verschillende manieren om het doel van je scriptie te beschrijven Je kunt het doel formuleren in een sterke zin, in een voorafgaand hoofdstuk of in de inleiding. Het is belangrijk dat je het doel duidelijk aangeeft aan de lezers van je scriptie. Zo weten de lezers meteen wat jij wilt bereiken. Als je het doel niet duidelijk aangeeft, ontstaan er vragen die je liever wilt vermijden.
Hoe kun je een goed doel beschrijven?
Het doel zal helpen om het onderzoek te sturen en de focus te houden op wat belangrijk is. Om het doel van de scriptie te bepalen, moet je jezelf de vraag stellen wat je met het onderzoek wil bereiken. Zodra het doel is bepaald, moet dit duidelijk worden vermeld in de inleiding van het document. Voorbeelden van goede doelen zijn: het verschaffen van nieuwe inzichten in een onderwerp, het testen van een hypothese of het vergroten van het begrip van een vraagstuk. Te vage of onrealistische doelen kunnen leiden tot problemen tijdens het onderzoek en het uitschrijven ervan. Laten we eens kijken naar drie veelgebruikte methoden om tot een duidelijk en haalbaar doel te komen:
-
1: TRUST. Deze methode kun je zien als het zusje van de bekende SMART-methode. Het is, net als SMART, namelijk ook een acroniem en bestaat uit 5 aspecten en dimensies die elkaar versterken. TRUST staat voor: Tweezijdig, Ruimte, Uitdagend, Support en Transparant.
-
2: PRISMA. Dit is wederom een methodiek waarbij de letters staan voor een bepaald onderdeel van je doel. Je probeert bij het beschrijven van je doel rekening te houden met dat elke letter erin is verwerkt. PRISMA staat voor: Positief, Relevant, Invloed, Specifiek, Meetbaar en Actiegericht.
-
3: SMART-methode. Dit is een methode waar veel studenten bekend mee zijn. Het is en blijft een goede techniek om je doelen op de juiste manier te formuleren. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Voorbeelden van slechte doelen
Doelen zijn niet voldoende wanneer ze bijvoorbeeld niet goed zijn uitgewerkt of als ze onvolledig zijn. Hieronder zijn een aantal voorbeelden van slechte doelen:
-
Slechte structuur: het doel van een scriptie kan niet goed worden uitgewerkt omdat het structureel slecht is. Oftewel: de zin is niet duidelijk genoeg beschreven.
-
Onvolledige inhoud: het doel van een scriptie kan niet goed worden uitgewerkt omdat het inhoudelijk onvolledig is. Er ontbreken onderdelen zoals meetbaarheid of haalbaarheid.
-
Slechte verwijzingen: het doel van een scriptie kan niet goed worden uitgewerkt omdat de verwijzingen onvolledig zijn. Er zijn te weinig verwijzingen naar andere delen van de scriptie of naar andere bronnen.
Het beschrijven van een doel is de eerste stap tot een succesvolle scriptie. Met deze tips weet jij nu hoe je het aan kunt pakken!
Meer hulp nodig? Scriptium staat voor je klaar
Loop je tegen problemen aan tijdens het schrijven van je scriptie? Scriptium kan je helpen om je eindwerk foutloos in te leveren. Onze professionele begeleiders staan 24/7 voor je klaar om je scriptie naar een hoger niveau te tillen. Heb je je scriptie of verslag al af? Schakel dan één van onze correctoren in om je tekst na te laten kijken op taal en zinsstructuur. Wil je liever je scriptie laten nakijken op inhoud? Ook daarvoor ben je bij Scriptium aan het juiste adres. Neem vandaag nog contact met ons op, en we helpen je meteen!
Aniek is contentschrijver bij Scriptium. Ze studeerde Crossmediale Communicatie aan Hogeschool Rotterdam en heeft inmiddels al enige ervaring in de wereld van marketing en communicatie. Haar passie ligt bij het schrijven en creëren van content dat er toe doet.