- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
De ABCD-reflectiemethode
Tijdens je studie of opleiding zal je waarschijnlijk wel eens gevraagd zijn om op jezelf en je prestaties te reflecteren. Iedere student gaat hier anders mee om en sommige studenten vinden het lastig om op papier te krijgen hoe ze een situatie hebben ervaren. Gelukkig zijn er verschillende hulpmiddelen om dit te doen. Eén van de manieren is de ABCD-reflectiemethode. Deze methode wordt gebruikt om op bepaalde situaties te reflecteren. Dit kan bijvoorbeeld een situatie zijn tijdens een stage. De ABCD-reflectiemethode heeft een duidelijke structuur die je helpt om te reflecteren. Je kunt hier ook de E en de F aan toevoegen om de reflectie nog completer te maken. Op deze pagina lees je alles over de ABCD-reflectiemethode. Zo weet jij precies hoe je dit aanpakt.
Reflecteren versus evalueren
Ondanks dat beide termen doelen op terugkijken naar iets wat al is gebeurd, is reflecteren niet hetzelfde als evalueren. Wanneer je een situatie evalueert, dan kijk je alleen naar hoe een situatie is verlopen, hoe je hebt gehandeld, wat goed ging en wat je anders zou doen. Bij reflecteren staat de ‘waarom’-vraag centraal (waarom is iets op deze manier verlopen, waarom heb ik zo gehandeld, etc.) en het gevoel dat je hierbij hebt. De achterliggende gedachte van het weten waarom je iets doet is dat je in staat bent om jezelf te veranderen of bewuster te handelen. De ABCD-reflectiemethode komt hierbij van pas.
Wat is de ABCD-reflectiemethode?
Het ABCD-reflectiemodel wordt vooral door docentenopleidingen gebruikt om te reflecteren, maar het wordt ook bij andere studies gebruikt. Hier zie je een handig overzicht van de verschillende onderdelen van de ABCD-reflectiemethode. Deze onderdelen zijn verschillende stappen binnen het ABCD-reflectieproces.
Hoe werkt de ABCD-reflectiemethode?
De ABCD-reflectiemethode is een goede manier om te reflecteren op een situatie. Het leermoment staat hierbij centraal en de waardering is van ondergeschikt belang. Het belangrijkste aspect hiervan is de vraag: ‘Wat heb ik van de activiteit geleerd en hoe kan ik hier voordeel uit halen?’. Hieronder volgt een uitleg met wat elke letter van de ABCD-reflectiemethode precies betekent, samen met een voorbeeld van de uitwerking in je reflectieverslag.
-
A: Aanleiding
Wat is er gebeurd?
In dit onderdeel beschrijf je wat de aanleiding was voor de situatie. Je beschrijft dus wat er precies gebeurde en waar jij vervolgens een beslissing over moest nemen. Vervolgens beschrijf je hoe je precies hebt gehandeld.
Van februari 2021 tot juli 2021 liep ik stage als docent Engels bij eerstejaars Analist Laboratorium studenten op het ROC van Amsterdam. Op 21 april 2021 gaf ik een les in Engelse grammatica over werkwoordstijden. Ik gaf deze les omdat dit een verplicht onderdeel is in het lesprogramma en de studenten bepaalde competenties moeten behalen om over te gaan naar het volgende jaar. Een bepaald niveau in Engelse grammatica is één van de voorwaarden.
Toen ik bezig was met lesgeven, viel mij op dat veel studenten onder de tafel op hun telefoon zaten. Ik heb hier bij een aantal studenten wat van gezegd, maar na vijf minuten pakten ze telkens hun telefoon er weer bij. Ik merkte dat de studenten geen interesse hadden in de les en veel afgeleid waren. Ik wilde de sfeer niet verpesten door er herhaaldelijk wat van te zeggen. Daarom heb ik ervoor gekozen om de les om te gooien en het met de studenten te hebben over de gevaren van het gebruik van sociale media. We hebben toen klassikaal in het Engels met elkaar geconverseerd.
-
B: Belangrijk
Wat was daaraan belangrijk voor mij?
In dit gedeelte beschrijf je wat belangrijk is aan de situatie voor jou. Dit zijn de aspecten die je mee hebt genomen in je beslissing over hoe je uiteindelijk hebt gehandeld.
-
C: Conclusie
Welke conclusie trok ik over wat te doen?
Welke conclusie heb je getrokken uit het vorige gedeelte? Welke invloed heeft deze conclusie gehad op hoe je hebt gehandeld?
-
D: Doen
Handelde ik hier ook naar?
Heb je op dat moment ook gehandeld naar je conclusie? Of heb je toen iets anders gedaan? Waarom heb je dat toen besloten? Wat was er toen anders aan de situatie?
-
E: Effect
Wat was het effect van mijn handelen?
Wat gebeurde er na het handelen? Had het een positief of negatief effect? Hoe ging je hier op dat moment mee om?
-
F: Feedback
Ben ik tevreden over hoe ik heb gehandeld?
In dit onderdeel reflecteer je op hoe je hebt gehandeld. Klopte je analyse van de situatie? Zou je het de volgende weer zo aanpakken of zou je iets anders doen? Wat zou je anders doen? Zou je iets anders hebben kunnen doen? Hoe had het dan uitgepakt?
Hoe reflecteer je goed op je eigen handelen?
Wanneer je bovenstaande stappenlijst goed hebt doorlopen, dan heb je goed gereflecteerd aan de hand van de ABCD-reflectiemethode. Echter, het is aan jou om te bepalen of je eerlijk genoeg naar je eigen handelen hebt gekeken. Reflectie vereist een eerlijke en kritische blik op jezelf. Als je dit niet doet, dan kun je geen accuraat beeld krijgen van wat er is gebeurd en wat voor invloed het heeft gehad. Mocht je hier moeite mee hebben, dan is het een goed idee om dit met je studiebegeleider te bespreken of professionele studiebegeleiding aan te vragen. Zoek je een andere reflectiemethode? Bekijk dan ook ons artikel over het Model van Korthagen.
Hulp van een professional
Heb je moeite met het opstellen van je reflectieverslag? Wil je graag hulp van een professional die je ondersteunt bij het schrijven van je scriptie? Scriptium kan helpen met persoonlijke scriptiebegeleiding. Of het nu gaat om een kwalitatief of kwantitatief onderzoek, we hebben altijd een geschikte begeleider beschikbaar. Heb je je verslag al af? Dan kun je het laten nakijken op taal, structuur en inhoud. Daarvoor staan we 7 dagen per week voor je klaar.
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.