- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Nablijven op school
Nablijven is een veelvoorkomende disciplinaire maatregel op scholen. Scholieren die zich misdragen hebben, moeten na schooltijd blijven om te werken aan hun gedrag. Hoewel nablijven als een effectieve manier wordt beschouwd om ongewenst gedrag te corrigeren, zijn er ook negatieve effecten op leerlingen. Dit artikel zal de effecten van nablijven op jou als leerling bespreken en waarom alternatieven nodig kunnen zijn om jouw prestaties te verbeteren.
Wat is nablijven?
Nablijven is een vorm van straf waarbij je als scholier na schooltijd op school moet blijven. Je moet meestal in stilte werken aan schoolopdrachten of er worden taken toegewezen zoals het schoonmaken van het klaslokaal. De duur van het nablijven varieert van enkele minuten tot enkele uren, afhankelijk van de ernst van het wangedrag. Voor het te veel op je telefoon zitten, krijg je vaak een andere straf dan wanneer je de hele les overhoop gooit met je gedrag. Voor jou kan dit nadelig zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet naar de training van jouw sport, moet andere afspraken afzeggen en hebt bij thuiskomst ook nog een stevig gesprek met je ouders. Allemaal zaken die je het liefste wilt voorkomen.
Mag een leraar een leerling laten nablijven?
Een docent mag iemand laten nablijven. In de onderwijswetten zijn hier geen regels over vastgelegd. Middelbare scholen mogen de regels zelf opstellen. Wel moeten ze de straffen in het leerlingenstatuut opnemen. Als het goed is denkt de school dus na over hoe docenten kunnen straffen.
In het algemeen mogen docenten leerlingen niet opsluiten en geen lijfelijke straffen uitdelen. Bij klachten over een docent kun je een schriftelijke verklaring of bezwaar sturen naar het bestuur van de school. Leerlingen kunnen ook naar de leerlingenraad stappen of hun beklag doen bij het LAKS.
Waarom moet je nablijven?
Er zijn verschillende redenen waarom je moet nablijven. Wij bespreken drie mogelijke oorzaken van deze straf.
1. Werk inhalen
Een van de redenen is geen disciplinaire straf, maar om je te helpen bij je schoolwerk. Soms lukt het je niet om alles bij te houden en dan kan een leraar je helpen om de prestaties te verbeteren. Soms mis je lessen door ziekte of andere omstandigheden en heb je moeite om bij te blijven met je klasgenoten. Door na schooltijd op school te blijven, kunnen leraren je helpen om het gemiste werk in te halen en ervoor te zorgen dat je dezelfde kennis hebben als je klasgenoten. Op deze manier kun je jouw prestaties op school verbeteren en het gevoel krijgen dat je bijdraagt aan de klas.
2. Je gedrag veranderen
Een andere reden waarom je na moet blijven, is om je gedrag te verbeteren. Sommige leerlingen hebben bijvoorbeeld moeite om zich aan de schoolregels te houden of om respectvol te zijn tegenover leraren en klasgenoten. In dergelijke gevallen kan nablijven worden gebruikt als een disciplinaire maatregel om jou te laten zien dat je gedrag niet wordt getolereerd. Door jou als scholier na schooltijd op school te houden, kunnen leraren met je praten over je gedrag en je helpen manieren te vinden om je gedrag te verbeteren. Dit kan een positief effect hebben op de schoolgemeenschap en kan jou helpen om beter met anderen om te gaan.
3. Extra begeleiding
Tot slot kan nablijven ook worden gebruikt als een manier om jou extra hulp en ondersteuning te bieden. Sommige leerlingen hebben extra begeleiding nodig bij het begrijpen van lesmateriaal of hebben moeite met bepaalde vakken. Als je hier last van hebt, kan je na schooltijd op school worden gehouden. Leraren kunnen dan meer tijd en aandacht besteden aan je en je helpen jouw doelen voor school te bereiken.
De effecten van nablijven op jou als scholier
Hoewel nablijven wordt gezien als een effectieve manier om ongewenst gedrag te corrigeren, zijn er ook negatieve effecten op leerlingen. Een van de negatieve effecten van nablijven is dat het de schoolprestaties van jou als scholier kan belemmeren. Als je na schooltijd moet blijven, heb je minder tijd om huiswerk te maken of te studeren voor toetsen. Zeker als je moet helpen bij klusjes in en rondom het schoolgebouw. Dit kan leiden tot een slechtere prestatie en slechtere cijfers. Je kan dan ook je ouders vragen om te helpen bij je huiswerk, maar soms doe je dat liever niet natuurlijk!
Een ander negatief effect van nablijven is het welzijn van jou als scholier. Als je na schooltijd langer moet blijven heb je minder tijd voor sociale activiteiten of vrije tijd. Dit kan leiden tot stress en vermoeidheid. Bovendien kan nablijven leiden tot een verminderde motivatie en betrokkenheid van jou bij school. Je kunt je bijvoorbeeld ontmoedigd voelen en het gevoel hebben dat je gestraft wordt voor je fouten.
Volgens bepaalde onderzoeken is nablijven niet effectief. Het zou juist extra problemen creëren, zoals recidive. Daarnaast kan het leerlingen apathischer maken en de pogingen van leraren om vertrouwen te kweken en een relatie op te bouwen met leerlingen belemmeren.
Alternatieven die je kunt voorstellen op school
Restorative justice
Hoewel nablijven als disciplinaire maatregel effectief kan zijn, zijn er ook alternatieven die kunnen worden overwogen. Zo kun je als alternatief voor de nablijfdiscipline op school gebruik maken van ‘restorative justice’. Restorative justice richt zich op het oplossen van conflicten door middel van communicatie en samenwerking tussen alle betrokken partijen, in plaats van alleen straffen. Deze benadering kan het welzijn van leerlingen verbeteren en hun betrokkenheid bij school vergroten. Het houdt dus wel in dat je voortdurend in gesprek moet gaan met elkaar en dat de leraren hier ook bij betrokken zijn.
Positief gedrag belonen
Een andere alternatieve benadering is het belonen van positief gedrag in plaats van alleen het bestraffen van negatief gedrag. Leraren zijn snel geneigd om vooral het negatieve aan te stippen, maar de positieve benadering kan bij sommigen meer effect hebben. Door het benadrukken en belonen van positief gedrag, ben je wellicht meer aangemoedigd om betrokken te blijven bij school en je best te doen. Vraag bijvoorbeeld of de leraar jou vaker een compliment geeft, werkt met bepaalde certificaten of andere vormen van beloning toepast. Zo zorg je ervoor dat het nablijven minder is en je na verloop van tijd de negatieve effecten ervan minder ervaart.
Studiehulp van Scriptium
Weet je wat jouw struikelvak is? Vraag dan studiehulp aan van Scriptium om hier mee aan de slag te gaan. We bieden bijles voor alle vakken, dus het maakt niets uit wat jouw struikelvak is. Heb je extra hulp nodig bij biologie, natuurkunde of scheikunde? We helpen je graag. En we staan ook voor je klaar als je geholpen wilt worden met Nederlands, Engels of Frans. We staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!
Ik ben Tessa, 31 jaar en woon in het zuiden van het land. Drie jaar geleden studeerde ik af aan de Hogeschool voor Journalistiek. Mijn passies? Schrijven en fotografie. Beide vakken kwamen terug tijdens mijn studie. Omdat schrijven toch mijn grootste passie bleef, besloot ik tijdens mijn studie al te beginnen als freelancer binnen de journalistiek en copywriting. Nu schrijf ik bij Scriptium voor het scholierenblog en help ik jullie bij het vinden van voldoende informatie om de juiste keuzes te maken op school.