Bijlesdocent worden afbeelding 1

Hoe kun je bijlesdocent worden?

Ben jij degene die wordt ingeschakeld als mensen hulp nodig hebben bij bepaalde vakken? Of ben je al actief als leerkracht in het lager, secundair of hoger onderwijs? Dan is bijles geven wellicht iets voor jou. Er is enorm veel vraag naar gekwalificeerde bijlesdocenten, wat ervoor zorgt dat er haast altijd werk is. Daarbij is bijles geven een uitstekende bijverdienste. Het is flexibel werk en, afhankelijk van welk vak je geeft, kun je er goed geld mee verdienen. Vraag jij je af hoe je op een eenvoudige manier start met bijles geven? En welke vaardigheden je nodig hebt om bijlesdocent te worden? Lees snel verder.

Is bijlesdocent worden iets voor mij?

Het is ten eerste belangrijk om na te denken over of bijlesdocent worden daadwerkelijk iets voor jou is. Heb je al ervaring met voor de klas staan? Dan is aan de slag gaan als bijlesdocent waarschijnlijk een relatief laag opstapje, in tegenstelling tot mensen die geen ervaring hebben met lesgeven. Toch is 1-op-1 bijles geven andere koek. Het is niet altijd makkelijk om met een of hooguit twee leerlingen te zitten in plaats van voor een klas te staan met tientallen kinderen. Niet iedereen slaagt er namelijk in om op een effectieve manier bijles te geven. Daarom is het reëel om bij jezelf na te gaan of je bepaalde competenties hebt die haast een vereiste zijn om een goede bijlesdocent te worden. Hieronder worden een aantal cruciale competenties voor je opgesomd:

1. Een positieve houding

Om effectief bijles te kunnen geven, is het belangrijk dat je een positieve houding hebt. Mensen nemen niet zomaar bijles. Vaak heeft de bijlesleerling moeite met de stof of is het streven dat de leerling de leerstof in de toekomst beter beheerst. Het laatste wat deze persoon nodig heeft, is iemand die een negatieve houding of zelfs een somber vooruitzicht heeft. Het is belangrijk dat je positieve ontwikkelingen benadrukt, zodat de bijlesleerling meer zelfvertrouwen krijgt. Let wel op: wanneer iets minder goed gaat, mag je dit ook aanstippen. Dan is dit namelijk iets waar in de toekomst wellicht meer aandacht aan kan worden besteed.

2. Geduld

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is ook enorm belangrijk dat je een gezonde dosis geduld hebt. Niet iedere bijlesleerling is even makkelijk te motiveren, dus ga er vooral met een wit canvas in. Ook wanneer een bijlesleerling heel erg gemotiveerd is, is het natuurlijk mogelijk dat de bijles niet lekker loopt. Het is hierbij vooral belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak hiervan is. Opgeven zit er niet bij, als je als bijlesdocent de leerling echt graag iets wilt laten begrijpen. Geduld is dus een schone zaak.

3. Aanpassingsvermogen

Of je nu werkzaam bent als docent of als bijlesdocent: aanpassingsvermogen is cruciaal. Tijdens een reguliere les aan een grote groep uit zich dit vaak in een planning die in de soep loopt. Niet iedereen werkt namelijk even goed mee en soms is de concentratie zoek. Ook als bijlesdocent zul je dit soort dingen ervaren. Vaak gaat het op het gebied van concentratie beter dan in een groep, omdat er sprake is van minder afleiding. Tijdens het geven van bijles dien je juist aanpassingsvermogen te hebben, omdat de focus ligt op de behoefte van het kind. Je moet dus bereid zijn om wijzigingen te maken in de oorspronkelijke planning die je had staan met de leerling.

4. Bereidheid om de les goed voor te bereiden

Hoeveel je moet voorbereiden voor een bijles verschilt enorm per vak. Als je bijles geeft in Engels hoef je je waarschijnlijk minder voor te bereiden dan als je bijles geeft in maatschappijwetenschappen. Toch is het handig om altijd iets voor te bereiden. Het is hierbij belangrijk dat je de voorbereiding baseert op waar de bijlesleerling mee aan de slag wil gaan. Vaak hebben leerlingen al een theorie– en opdrachtenboek waar ze in werken, maar dit betekent niet dat je niets hoeft voor te bereiden. Het kan juist fijn zijn voor een leerling om soms even af te wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld een leerzame game voorbereiden om de les aangenamer te maken. Dit is namelijk leuk voor jullie beide!

5. Goede communicatievaardigheden

Niet te vergeten is het belang van interpersoonlijke communicatie. Het is als docent immers belangrijk dat je zowel verbaal als non-verbaal goed kunt communiceren. Denk hierbij aan afwisselen van het tempo waarmee je spreekt of aan op welke manier jij zorgt voor een veilige sfeer. Jij en je bijlesleerling hoeven geen beste maatjes te worden, maar het is wel belangrijk dat er sprake is van een klik tussen jullie. Anders is de les voor beide partijen natuurlijk haast niet vol te houden.

In welke vakken kan ik bijles geven?

Vaak vragen mensen zich af in wat voor vakken ze bijles kunnen geven. Het antwoord hierop is heel simpel: voor ieder vak waar vraag naar is. Dat is dan ook iets waar je geluk mee moet hebben. Je kunt wel heel erg goed zijn in Engels, maar dit betekent niet dat er veel leerlingen zijn die hier bijles voor willen krijgen. Over het algemeen hebben leerlingen vaak moeite met vakken zoals wiskunde, economie en natuurkunde. Er is echter ook veel vraag naar bijles Nederlands. Voor vakken als geschiedenis, Latijn en Frans zal minder vraag zijn.

Zijn de eerste vakken je passie? Dan zul je vaak binnen no time bijlesleerlingen aan de haak slaan. Ben je een leerkracht met een diploma? Dan bezit jij natuurlijk al helemaal hét ideale profiel om leerlingen bijles te geven. Als leraar beschik je immers over zowel vakkennis als pedagogische ervaring. Deze kennis zorgt er vaak voor dat ook ouders een fijn gevoel krijgen bij het idee dat jij hun kind bijles geeft. Je hebt dus een streepje voor, als je veel ervaring hebt in het onderwijs.

Praktische zaken bij het geven van bijles

Vaak vragen mensen zich af wanneer het balletje gaat rollen op het vlak van bijles geven. Hoe haal je bijvoorbeeld leerlingen binnen? Kies je ervoor om bij Scriptium te gaan werken, dan kun je binnen no time aan de slag met bijles geven! Scriptium biedt namelijk zowel online bijles als bijles op locatie aan. Deze locatie is vaak het huis van de bijlesleerling of een openbare plek, zoals de bibliotheek. Je reist dan naar de leerling toe en zal daar vervolgens bijles geven. Tegenwoordig kiezen steeds meer leerlingen voor online bijles. Dan wordt er van je verwacht dat je beschikt over goed werkende apparatuur en een geldig programma.

Over het algemeen ben je vrij om je eigen tijden in te delen en kun je dus beslissen op welke momenten je bijles wil geven. Uiteraard bespreek je dit samen met de leerling. Sommige leerlingen vinden het fijn om een vaste tijd af te spreken, terwijl andere leerlingen bij je aankloppen wanneer de nood het hoogst is. Ook dit is dus flexibel.

Het gaat vaak om een vast bijlesmoment (1 à 2 uur) per week. Onderling kun je natuurlijk afspraken maken die voor jullie beide werken. Het is in ieder geval aan te raden om niet een halve dag bijles te geven. Voor zowel jou als voor je bijlesleerling wordt het dan erg moeilijk om geconcentreerd te blijven. Wil de bijlesleerling wel graag langer dan 2 uur bijles krijgen? Zorg er dan voor dat je voldoende pauzes inlast of er af en toe een energizer in gooit. Dan weet je in ieder geval zeker dat de leerling echt iets heeft aan de bijlesuren. Het moet natuurlijk wel leuk blijven! Door creatieve oefeningen uit te voeren, zal de leerling hopelijk energiek blijven.

Studiehulp van Scriptium

Ben jij scholier en ben je op zoek naar bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met Nederlands, worstelt met scheikunde, of hulp bij Engels nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?