- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Studietips en leertips
Studietips en leertips helpen je om leerstof vlot en grondig te verwerken. Ze helpen je om alles goed te begrijpen en te onthouden. Wat zijn goede tips? We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.Ā
Wat zijn goede studie- en leertips?
Als je geconfronteerd wordt met minder goede cijfers, dan krijgt je rapport een gepeperd commentaar. Je krijgt dan vaak te horen: heb je wel voldoende gestudeerd? Werk aan je studiemethode! Maak de oefeningen! Bereid je goed voor op de lessen. Hoewel het goed bedoeld is, zijn deze studietips en leertips eigenlijk niet veel waard. Ze vertellen je immers niet hĆ³Ć© je beter studeert.
Hoeveel tijd heb je nodig voor ontspanning?
Het begint allemaal met een goede planning. Dat houdt meer in dan alleen maar je schoolwerk op een weekschema noteren. Je hebt naast schoolwerk ook hobbyās, activiteiten, verplichtingen, klusjes, etc. Je zou ervan versteld staan hoeveel tijd je verliest om te studeren als je al deze āverplichtingenā mee zou inplannen. Toch kun je beter beginnen met al deze momenten mee te plannen. Probeer echter de tijd die je aan onnodige momenten buiten het studeren om besteedt, te verminderen.
Hoeveel tijd gaat er Ć©cht naar schoolwerk?
Als al die tijd is geschrapt, houd je als het goed is voldoende tijd over. En anders zul je ook in je hobbyās moeten snoeien. Ga na wat je schoolwerk is voor de komende weken: wat weet je nu al? Bepaal wat de deadline is waarop je de taak klaar moet hebben. Noteer op die datum bijvoorbeeld āinleveren taakā of ātoetsā met de titel van de taak of les.
Terugtellen vanaf de deadline
Plan leerstof in stukjes in door terug te tellen vanaf de deadline (de dag van de toets of de dag waarop je een taak moet afgeven) tot vandaag. Zo vermijd je dat je de deadline niet haalt en ben je er zeker van dat je de taak of les kunt voltooien. Of voorzie grotere blokken op avonden waarop je meer tijd ter beschikking hebt. Doe niet al het werk in Ć©Ć©n keer, maar bouw controlemomenten in waarop je je werk bijvoorbeeld naleest of de les herhaalt.
Spreid je inspanning
Je inspanning spreiden is een goed idee. Zo verlies je nooit je motivatie of concentratie. Bovendien helpt het je om onverwachte of laattijdig opgegeven taken makkelijker in te plannen. Je hebt tussendoor immers nog wat ruimte over om deze onverwachte zaken last minute op te kunnen nemen in de planning. Ook de kleinere taken kun je opdelen als je voldoende tijd hebt. Soms zul je ze echter in Ć©Ć©n keer moeten maken.
Houd overzicht over het geheel
Als je de planning goed hebt gemaakt en de leerstof in stukjes hebt opgedeeld, is er nog iets dat je in de gaten moet houden: het geheel. Hoe past deze les in het geheel van de leerstof? Wat is het verband met de andere hoofdstukken? Is er sprake van belangrijke of onbelangrijke delen die je meer of minder aandacht moet geven? Heeft de leraar of docent je tips gegeven om het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken te zien?
Een schema kan helpen
Wat ook helpt is een schema maken. Daarin noteer je niet alle informatie, maar enkel de grote lijnen van de leerstof en de onderlinge verbanden. Gebruik pijlen, lijntjes, symbolen, enzovoort. Noteer de verbindingswoorden om de titels op een juiste manier aan elkaar te linken. Wat is oorzaak en wat gevolg? Wat is alleen maar een opsomming en waar is er een vaste volgorde? Zorg dat je al die zaken in het schema opneemt.
Vergeet niet te studeren
Als je een prachtige planning hebt gemaakt en die boven je bureau hebt gehangen, is je werk nog niet gedaan. Hetzelfde geldt voor je schema: het kan geweldig zijn en in schitterende kleuren boven het bureau pronken. Maar plannen en schematiseren is niet hetzelfde als studeren. Je planning geeft aan wanneer je wat moet leren, en je schema geeft een overzicht van het geheel en in de juiste verbanden. Daar stopt het echter niet: het begint pas.
Na je planning is het tijd voor het echte studeren:
-
Leg al je materiaal in Ć©Ć©n keer klaar
-
Kijk op de planning wat je gaat doen
-
Lees de leerstof grondig
-
Memoriseer door leerstof af te dekken
-
Herhaal zo vaak mogelijk, maar leer wel alles
-
Vul de leerstof aan met je schema in de hand
-
Vul de leerstof aan zonder je schema, maar met alleen de titels: lukt dat je?
-
Herhaal nogmaals de leerstof
-
Doe schriftelijk een steekproef en controleer op fouten
-
Herhaal de leerstof die je fout had
Een shortcut
Veel jongeren zoeken shortcuts om zaken beter te onthouden of in minder tijd mƩƩr te doen. Zo kunnen ezelsbruggetjes handig zijn. Je maakt bijvoorbeeld een lijst met de beginletters van alle termen en leert alleen het woord dat je op die manier kunt vormen. Of je maakt een spiekbriefje en probeert vals te spelen. Als je betrapt wordt, kan dat grote gevolgen hebben. Of je schrijft af van je buurman. Als dit lukt, kun je je voordeel doen op korte termijn. Maar heb je er iets aan op de lange termijn? En wat als je betrapt wordt? Denk je daar voldoende over na?
Succes met leren krijg je alleen door hard te werken. Die shortcut waar je op hoopt, bestaat niet. Lever zelf de inspanning, doe het werk en herhaal, herhaal, herhaal. Veel succes!
Studiehulp van Scriptium
Ben jij scholier en wil je hulp krijgen om te plannen of te schematiseren? Of ben je op zoek naar bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met aardrijkskunde, worstelt met biologie of hulp bij natuurkunde nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!