DESTEP analyse maken

De DESTEP analyse of het DESTEP model is een bekende methode die veel studenten gebruiken wanneer ze een externe analyse van een bedrijf of organisatie maken. Deze analyse behandelt macro-economische factoren. Hoewel een bedrijf hier geen invloed op heeft, kan het wel van belang zijn voor de bedrijfsvoering. De afkorting DESTEP staat voor Demografisch, Economisch, Sociaal-cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek. Het is de bedoeling van het DESTEP model dat je deze 6 onderwerpen langsgaat en behandelt. Per letter kun je de kansen en bedreigingen voor de organisatie benoemen. Vervolgens neem je de meest invloedrijke kansen en bedreigingen op in je SWOT-analyse. Meer weten over de DESTEP analyse? Lees dan verder! We gaan alle onderwerpen van de analyse een voor een af.

Demografische factoren

De letter D staat voor demografische factoren. Deze factoren zijn op z’n zachtst gezegd heel belangrijk voor de bedrijfsvoering. Bij dit onderdeel van de DESTEP analyse neem je onder de loep wat de demografische kenmerken van de doelgroep in de markt zijn. Punten waar je naar moet kijken zijn bijvoorbeeld:

  • De populatie

  • De leeftijdsopbouw

  • Het gemiddelde inkomen

  • Het besteedbare inkomen

Deze demografische factoren onderzoek je voor je organisatie of opdrachtgever. Je bekijkt hoe groot jouw (potentiële) doelgroep is en wat de relevante kenmerken zijn. Ook kijk je of er kansen zijn. Zo kan een hoog gemiddeld inkomen een kans zijn en vergrijzing weer een bedreiging.

Economische factoren

Waarschijnlijk heb je het al geraden: bij de economische factoren kijk je naar de staat van de economie van het land of gebied dat van toepassing is voor jouw analyse. Je kijkt naar de huidige staat, maar het is ook belangrijk om eventuele kansen en bedreigingen te ontdekken. Kijk hoe de huidige staat van de economie is en wat de huidige trend is in jouw markt. Punten waar je naar moet kijken zijn bijvoorbeeld:

  • Of er een hoog- of laagconjunctuur is

  • Of er sprake is van inflatie

  • Wat het werkloosheidspercentage is

  • De huidige overheidsschuld

  • Wat de competitie in je markt is

Sociaal-culturele factoren

Elke consument is anders en heeft een andere levensstijl. Bij dit onderdeel van het DESTEP model onderzoek je de sociaal-culturele factoren van de markt. Sociaal-culturele factoren waar je in de DESTEP analyse naar kunt kijken zijn:

  • De waarden en normen van een samenleving

  • Het gemiddelde opleidingsniveau

  • Religie

  • Subculturen

  • Chauvinistische gevoelens

Voor elke organisatie is een andere factor weer belangrijker. Zo hecht een modemerk waarde aan of de consumenten modebewust zijn. Voor een nieuw wijnmerk kan religie belangrijk zijn of het de moeite waard is om de markt te betreden.

Technologische factoren

Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar waar de telecominfrastructuur vandaag de dag staat. Als jouw organisatie een webshop wil starten in een gebied waar traag internet is, is het misschien niet het beste idee. Dit geldt ook voor ICT-diensten. Als je onderzoek doet voor een energiebedrijf, is de infrastructuur van de energievoorziening ook een belangrijke factor. Verder ga je uitzoeken of de techniek er is die jouw organisatie nodig heeft om in deze markt van de grond te komen. Hierbij kun je denken aan kennis, maar ook middelen.

Ecologische factoren

Bij dit onderdeel besteed je aandacht aan de omgevingsfactoren en of die een negatieve of positieve invloed kunnen hebben op de bedrijfsvoering. Bij landbouw zijn het klimaat en natuurrampen belangrijke factoren om te onderzoeken. Ook kijk je of het product dat jouw organisatie wil lanceren slecht is voor het milieu. In een wereld waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, kan een product dat belastend is voor het milieu misschien niet de juiste keuze zijn.

Politieke factoren

Tot slot komen we bij het laatste onderdeel van de DESTEP analyse: politieke factoren. Hoewel dit het laatste is, is het zeker niet het minst belangrijk. Bij dit onderdeel ga je kijken naar de stabiliteit van het huidige politieke klimaat. Punten die je ook kunt analyseren zijn:

  • Huidige wetgeving (bijvoorbeeld privacywetgeving)

  • Wijzigingen in de wet die invloed kunnen hebben op de bedrijfsvoering

  • Wegvallen van subsidies

Net als bij elk ander onderdeel kijk je naar kansen en bedreigingen, waarna je van de belangrijkste inzichten een conclusie kunt maken.

DESTEP model, DEPEST model of PEST analyse?

Misschien heb je weleens gehoord van andere modellen, zoals het DEPEST model of de PEST analyse. Welke kun je nu het beste gebruiken voor jouw scriptie? Dat ligt eraan waar bij jouw organisatie de focus op ligt. Het DEPEST model heeft vele namen in de marketingwereld, maar de meest voorkomende naam is DESTEP analyse. Wanneer je deze voorbij ziet komen, is het dus hetzelfde als de DESTEP analyse. Een andere versie is de PEST of STEP analyse. Bij deze analyse wordt er gefocust op politieke, economisch-juridische, sociaal-demografische en technologisch-fysieke factoren. Het is belangrijk om te onthouden dat al deze analyses op dezelfde of een vergelijkbare analyse van macrofactoren doelt.

Meer hulp nodig? Scriptium staat voor je klaar

Loop je tegen problemen aan tijdens het schrijven van je scriptie? Scriptium kan je helpen om je eindwerk foutloos in te leveren. Onze professionele begeleiders staan 24/7 voor je klaar om je scriptie naar een hoger niveau te tillen. Heb je je scriptie of verslag al af? Schakel dan één van onze correctoren in om je tekst na te laten kijken op taal en zinsstructuur . Wil je liever je scriptie laten nakijken op inhoud? Ook daarvoor ben je bij Scriptium aan het juiste adres. Neem vandaag nog contact met ons op, en we helpen je meteen!

Aniek is contentschrijver bij Scriptium. Ze studeerde Crossmediale Communicatie aan Hogeschool Rotterdam en heeft inmiddels al enige ervaring in de wereld van marketing en communicatie. Haar passie ligt bij het schrijven en creëren van content dat er toe doet.

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?