- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
6W model van Ferrell
Ben jij al bekend met het 6W model van Ferrell? Dit model wordt gebruikt als onderdeel van de afnemersanalyse. Wanneer je de externe organisatie van een bedrijf gaat analyseren, is het belangrijk om te begrijpen voor wie de organisatie waar je afstudeert producten en diensten ontwikkelt. Dit kun je begrijpen door middel van een afnemersanalyse. Deze analyse is onderdeel van de ABCD-analyse: afnemersanalyse, bedrijfstakanalyse, concurrentieanalyse en distributieanalyse. De ABCD-analyse geeft je inzichten voor de SWOT-analyse. Wil je meer weten over het 6W model van Ferrell? Lees dan verder. In dit artikel gaan we hier dieper op in en geven we tips hoe je dit model kunt gebruiken in je scriptie.
Waarvoor gebruik je het 6W model?
Met het 6W model, dat onderdeel is van de afnemersanalyse, kun je in kaart brengen voor wie een organisatie haar diensten en producten maakt. Ook kun je scherp krijgen wat deze afnemers willen met de producten en diensten. Wanneer je inzicht hebt in de wensen en behoeften, krijg je zicht op de klanten of potentiële afnemers van een organisatie. Met deze inzichten kun je bepalen of het aanbod van de organisatie aansluit bij waar de afnemers behoefte aan hebben. Je komt dan te weten of een dienst, product of propositie geoptimaliseerd moet worden of niet. Het 6W model kun je gebruiken wanneer je een marketinganalyse of probleemanalyse uitvoert, of om je opdrachtgever te ondervragen om achter het probleem van de organisatie te komen.
Hoe gebruik je het 6W model?
Het 6W model bestaat uit zes vragen die je doorloopt:
-
Wie
-
Wat
-
Waar
-
Wanneer
-
Waarom (1)
-
Waarom (2)
De laatste, de waarom-vraag, komt twee keer voor in het 6W model. Deze laatste vraag is essentieel, omdat het je inzicht geeft in het probleem dat je wilt oplossen met je marketingplan. Het kan voorkomen dat je opdrachtgever niet direct deze vraag kan beantwoorden. Daarom kun je twee keer de waarom-vraag stellen: waarom kopen potentiële klanten jouw product of dienst? Waarom kopen potentiële klanten het niét? Uit de antwoorden op deze vragen kun je waardevolle inzichten halen.
Welke vragen kun je stellen met het 6W model?
We hebben voorbeelden gegeven van welke vragen je kunt stellen met Waarom, maar nog niet van de andere vragen.
Wie
Laten we beginnen met de wie-vraag. Deze vraag kun je gebruiken om erachter te komen wie de potentiële afnemers zijn. De vraag kan zo simpel zijn als ‘Wie zijn de huidige en toekomstige afnemers?’.
Wat
Bij de wat-vraag kun je inzicht krijgen in de waardepropositie van de organisatie. Je kunt hier een vraag stellen als ‘Wat doen huidige en toekomstige afnemers met het product en/of de dienst?’
Waar
De volgende vraag, de waar-vraag, is belangrijk om te weten te komen hoe klanten bij de organisatie van je opdrachtgever komen. ‘Waar kopen afnemers jouw product of dienst?’ is een vraag die je kunt stellen.
Wanneer
Met de wanneer-vraag kun je erachter komen wanneer afnemers het product of de dienst aanschaffen. Is het via hun mobiel tijdens de koffiepauze, op de laptop in de avond bij een goed glas wijn, of op een tablet in de ochtend tijdens het ontbijt? Daar kun je achter komen met deze vraag.
Hoe voer ik de afnemersanalyse uit?
Het 6W model is ideaal om de huidige en potentiële afnemers van een organisatie scherp te krijgen. Door goed door te vragen, krijg je inzicht in waarom het de organisatie niet lukt om een product of dienst te verkopen aan afnemers. Dit model kun je zien als een combinatie van de nodige deskresearch, interne gesprekken die je voert en gesprekken met de klanten. Het doel is om een duidelijk beeld te schetsen van wie de afnemers zijn, wat hun wensen en behoeften zijn, wat de organisatie doet om hierop in te spelen én waar kansen liggen.
Het 6W model is zeer waardevol om inzicht te krijgen in waar de organisatie nu staat en waar het naartoe kan. Deze methode kan de sleutel tot succes zijn om het probleem te vinden en op te lossen. De methode kan ervoor zorgen dat je een scriptie schrijft waar jouw organisatie echt wat aan heeft.
Meer hulp nodig? Scriptium staat voor je klaar
Aniek is contentschrijver bij Scriptium. Ze studeerde Crossmediale Communicatie aan Hogeschool Rotterdam en heeft inmiddels al enige ervaring in de wereld van marketing en communicatie. Haar passie ligt bij het schrijven en creëren van content dat er toe doet.