- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Goede enquĂȘtevragen maken
Zodra je hebt besloten wat je met jouw enquĂȘte wilt weten, is het tijd om na te denken over de vragen zelf. Voordat je begint met het ontwerpen van jouw enquĂȘte, moet je de tijd nemen om na te denken over hoe je wilt dat mensen reageren en welk soort vragen je hen wilt stellen om de gegevens te verkrijgen die je nodig hebt. In deze blog volgen enkele richtlijnen om je te helpen bij het opstellen van enquĂȘtevragen die resultaten opleveren en jou de informatie geven die je nodig hebt.
Definieer jouw doelstellingen
Het doel van jouw enquĂȘte moet het belangrijkste zijn om in gedachten te houden. Het doel kan variĂ«ren van het verzamelen van reacties voor marktonderzoek, het achterhalen van de publieke opinie over een nieuw product tot het meten van de tevredenheid over een dienst. Wat het doel van jouw enquĂȘte ook is, het is belangrijk dat je de doelen duidelijk definieert voordat je begint met het schrijven van vragen. Hoe duidelijker jouw doelstellingen zijn, hoe beter jouw enquĂȘte ze zal kunnen bereiken.
Ken je publiek
Je kunt geen vraag stellen als je jouw publiek niet kent. Je moet nadenken over wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden, wat hun behoeften zijn en hoe ze hun leven leiden. Dit zal je helpen de juiste manier te vinden om jouw vragen te stellen, zodat je het juiste soort antwoord krijgt. Als je bijvoorbeeld onderzoek doet onder mensen in Rotterdam die met de trein reizen, dan is treinfrequentie waarschijnlijk een relevante vraag voor hen.
Houd het eenvoudig
EnquĂȘtevragen moeten eenvoudig en beknopt zijn. Een goede vuistregel is om te proberen niet meer dan drie vragen achter elkaar te stellen die hetzelfde antwoord vereisen. Bijvoorbeeld: âHoud je van ijs?â gevolgd door âZo ja, wat is jouw favoriete smaak?â kan verwarrend zijn voor respondenten die zouden kunnen denken dat de eerste vraag vraagt naar hun favoriete ijssmaak. Als je naar voorkeuren vraagt, kun je het beste alle opties opsommen voordat je de respondent vraagt welke hij of zij prefereert. Bijvoorbeeld: âWelke smaken ijs vind je lekker?â of âWelke merken tandpasta koop je?â
Vermijd suggestieve vragen
Suggestieve vragen zijn vragen die een respondent een richting op sturen om een vraag op een bepaalde manier te beantwoorden. Bijvoorbeeld: âVindt u ook dat de overheid meer aan het probleem moet doen?â Dit is een suggestieve vraag, omdat het de respondent stuurt om deze vraag met âjaâ te beantwoorden. Het probleem met deze vraag is dat respondenten verschillende meningen kunnen hebben. In dergelijke gevallen wil je dat jouw vragen zo neutraal mogelijk zijn, zodat mensen jouw enquĂȘte objectief kunnen invullen.
Gebruik geen beladen vragen of termen
Als je bijvoorbeeld vraagt: âBen je tegen dierenleed?â dan is de kans groot dat een respondent daar âjaâ op antwoordt, vanwege het gebruik van de term âdierenleedâ. Je krijgt dan meer sociaal wenselijke antwoorden. Een meer neutrale vraagstelling zou bijvoorbeeld zijn: âBent u voor- of tegenstander van onverdoofd slachten?â Om beladen vragen te vermijden, moet je ervoor zorgen dat de vragen zo min mogelijk emoties oproepen bij de respondenten. Hierdoor zullen ze zich niet gedwongen voelen op een bepaalde manier te antwoorden.
Blijf bij Ă©Ă©n onderwerp per vraag
Bij het maken van een enquĂȘte is het belangrijk om de lengte ervan redelijk te houden. Om mensen aan het werk te houden en alle vragen te beantwoorden, wil je ervoor zorgen dat ze gefocust blijven. Neem Ă©Ă©n vraag per onderwerp op, zoals âVoelt u zich veiliger?â in plaats van âWat zijn enkele manieren om onze stad veiliger te maken?â Geef de deelnemers de gelegenheid om met ja of nee te antwoorden. Geef indien mogelijk ook een voorbeeld. Bijvoorbeeld: âVoelt u zich veiliger? Ja of Nee.â
Zorg dat de antwoordopties elkaar uitsluiten
Wil een enquĂȘte effectief zijn, dan moet de vraag zo specifiek en onbevooroordeeld mogelijk zijn. Als je een ja-of-neevraag stelt, zorg er dan voor dat de antwoordopties elkaar uitsluiten. Als je bijvoorbeeld vraagt âHoud je van fruit?â en de antwoordopties zijn ja of nee, dan zijn alleen die twee antwoorden beschikbaar. Dit helpt mensen die niet zeker zijn van hun antwoord, een antwoord te kiezen dat volgens hen het meest overeenkomt met hun mening.
Vermijd dubbelzinnige vragen
Dubbelzinnige vragen zijn vragen die op meerdere manieren te interpreteren zijn. Het vermijden van dubbelzinnige vragen zal ervoor zorgen dat je respondenten jouw enquĂȘtes korter en gemakkelijker invullen, en dat je met je vragen daadwerkelijk meet wat je wilt meten. Bijvoorbeeld een vraag als: âWelke werknemers hebben hun collegaâs van afdeling X geholpen?â Deze vraag kan op twee manieren geĂŻnterpreteerd worden: werknemers die hulp hebben geboden aan hun collegaâs van afdeling X, of collegaâs van afdeling X die werknemers geholpen hebben. Om dubbelzinnigheid te voorkomen kan deze vraag als volgt geformuleerd worden: âWelke werknemers zijn door hun collegaâs van afdeling X geholpen?â
Wanneer je onze tips volgt, weet je zeker dat je de juiste vragen zult stellen. Hoe beter de vragen, hoe beter de resultaten. En goede resultaten zorgen er weer voor dat jij een mooie conclusie kunt schrijven voor je scriptie.
Meer hulp nodig? Scriptium staat voor je klaar
Aniek is contentschrijver bij Scriptium. Ze studeerde Crossmediale Communicatie aan Hogeschool Rotterdam en heeft inmiddels al enige ervaring in de wereld van marketing en communicatie. Haar passie ligt bij het schrijven en creëren van content dat er toe doet.