- Marleen Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Balanced Scorecard
De Balanced Scorecard is door The Academy of Management uitgeroepen tot een van de top 10 ideeën voor bedrijfsbeheer van de 20ste eeuw. Het werd in de vroege jaren ’90 ontwikkeld door Robert S. Kaplan en David P. Norton, beiden professoren aan de Harvard Business School, als een aanpak voor het creëren en uitvoeren van bedrijfsstrategie. Een Balanced Scorecard is een hulpmiddel dat kan worden gebruikt om feedback te geven over hoe goed een organisatie haar strategie uitvoert.
In deze blog wordt dieper ingegaan op wat een Balanced Scorecard inhoudt, en geven we enkele voorbeelden van hoe jij deze kan inzetten. Wil jij hier meer over weten? Lees dan snel door en ontdek meer over dit handige hulpmiddel.
Wat is een Balanced Scorecard?
Een Balanced Scorecard is een instrument voor strategische planning dat organisaties helpt prestaties te meten vanuit vier perspectieven: financieel, klanten, interne processen en leren en groei. De Balanced Scorecard helpt leiders te bepalen welke strategieën hen het best zullen helpen hun doelen te bereiken. Het helpt belanghebbenden ook de strategie achter beslissingen te begrijpen en geeft managers de instrumenten om hun prestaties te evalueren op gebieden als klanttevredenheid, marktaandeel, winstgevendheid, et cetera. Door dit innovatieve kader voor het meten van vooruitgang vanuit meerdere perspectieven te gebruiken, kunnen Balanced Scorecards werknemers de kans geven een actieve rol te spelen bij het beoordelen van het succes van de onderneming – voordat zij veranderingen of aanpassingen aanbrengen in wat zij doen.
De voordelen van het gebruik van een Balanced Scorecard
De Balanced Scorecard kan een krachtig instrument zijn voor bedrijven om hun succes te evalueren. Het richt zich op de belangrijkste aspecten van een organisatie, en evalueert deze factoren voor zowel korte- als langetermijnsucces. Andere voordelen van een Balanced Scorecard zijn:
-
Bevorderen van informatie-uitwisseling.
-
Completere beeldvorming.
-
Betere interne communicatie over de strategie.
Hoe een Balanced Scorecard te gebruiken
Een Balanced Scorecard kan worden gebruikt om de prestaties van een onderneming bij het bereiken van haar doelstellingen te meten. Het heeft vier perspectieven: financieel, klant, intern proces, en leren & groei. De strategische intentie van de onderneming bepaalt op welk perspectief het zwaarst wordt ingezet. Ter illustratie: een bedrijf kan tot doel hebben zijn marktaandeel te vergroten en kan besluiten dat dit doel het best kan worden gemeten door het klantenperspectief, omdat het wil dat zijn klanten meer van zijn producten kopen.
Belangrijke overwegingen bij implementatie van een Balanced Scorecard
Een Balanced Scorecard omvat een verscheidenheid aan prestatiemetingen om de vooruitgang van een bedrijf bij te houden. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om de strategische afstemming van een organisatie op haar doelstellingen te meten, en zijn tevens een leidraad voor de besluitvorming. Enkele belangrijke overwegingen bij het implementeren van een Balanced Scorecard zijn: het communiceren van de strategie aan het team; het selecteren van geschikte maatstaven; het stellen van doelen die aansluiten bij de prioriteiten van de organisatie; en het ontwikkelen van dashboards voor het bijhouden van de resultaten.
Voor elk Balanced Scorecard-dashboard dat wordt gecreëerd, moet worden overwogen hoe het zowel de huidige prestaties als de gewenste toekomstige toestand van het bedrijf zal ondersteunen. Als jouw organisatie de focus wil verleggen van wat we deden (verleden) naar wat we willen (toekomst), kan het opnemen hiervan in jouw dashboard helpen jouw strategie naar succes te leiden.
Conclusie
De Balanced Scorecard is een nuttig instrument dat bedrijven kan helpen bij het opstellen van een strategisch plan. Het is een manier om een organisatie de verschillende perspectieven van hun bedrijf te laten zien, wat hen weer helpt de verschillende aspecten te begrijpen die aandacht nodig hebben. De Balanced Scorecard is zeer nuttig om te begrijpen wat er gaande is in een organisatie, wat ze moeten veranderen, en hoe ze hun doelen kunnen bereiken. Het gebruik van dit instrument is aan te bevelen, omdat het zal helpen bij het creëren van succes op lange termijn.
Meer hulp nodig? Scriptium staat voor je klaar
Aniek is contentschrijver bij Scriptium. Ze studeerde Crossmediale Communicatie aan Hogeschool Rotterdam en heeft inmiddels al enige ervaring in de wereld van marketing en communicatie. Haar passie ligt bij het schrijven en creëren van content dat er toe doet.