Verboden woorden

Bij het schrijven van je scriptie wil je professioneel en betrouwbaar overkomen. Daar hoort een formele tekst bij die goed aansluit bij het onderzoek dat je gedaan hebt. Het kan best lastig zijn om de informatie op de juiste manier over te brengen. Zo kan een tekst snel onprofessioneel overkomen als deze subjectief of vaag is. Gelukkig bestaan er een aantal standaardzinnen die je beter kunt vermijden bij het schrijven van een academische tekst. Op deze pagina lees je waarom deze zinnen onprofessioneel overkomen en waar je ze het beste mee kunt vervangen. Zo lever jij straks een topscriptie in.

Spreektaal

Een scriptie of ander academisch onderzoek wordt vaak in formeel taalgebruik geschreven. Dit betekent dat er geen woorden in voorkomen die in de spreektaal gebruikt worden. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van informeel taalgebruik. Dit zijn slechts een paar voorbeelden die te bedenken zijn. Kijk dus goed je eigen tekst na op woorden en zinnen die eerder spreektaal zijn.

  • Waarom is dit fout?
    ‘Nou’ is een informeel woord, want het komt uit de spreektaal.

  • Waarom is dit fout?
    ‘Eigenlijk’ is een informeel woord, want het komt uit de spreektaal.

  • Waarom is dit fout?
    ‘Zit hem in’ is informeel, want het komt uit de spreektaal.

  • Waarom is dit fout?
    ‘We in het vorige hoofdstuk gezien hebben’ is informeel, want het komt uit de spreektaal.

  • Waarom is dit fout?
    ‘Een hart onder de riem steken’ is een spreekwoord, dit behoort tot spreektaal.

Subjectief taalgebruik

In een scriptie is het niet de bedoeling dat je je eigen mening of waardeoordeel verkondigt. Het onderzoek moet namelijk zo objectief mogelijk zijn, dan is de scriptie het meest betrouwbaar. Subjectief taalgebruik is dan ook verboden in de scriptie. Er zijn wel uitzonderingen op deze regel. Zo mag je bijvoorbeeld in de discussie en reflectie wel je eigen bevindingen opschrijven. Daarnaast mag je wel het subjectief taalgebruik van een ander gebruiken. Dit doe je bijvoorbeeld als je een interview hebt afgelegd en een citaat eruit wilt gebruiken in de scriptie. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

  • Waarom is dit fout?
    Het woord ‘goed’ is subjectief, want er zit een waardeoordeel in.

  • Waarom is dit fout?
    De woorden ‘erg goed’ zijn subjectief, want er zit een waardeoordeel in.

  • Waarom is dit fout?
    Het woord ‘natuurlijk’ is subjectief.

  • Waarom is dit fout?
    Het woord ‘slecht’ is subjectief, want er zit een waardeoordeel in.

  • Waarom is dit fout?
    De woorden ‘enorm veel’ zijn subjectief. Het is een overdrijving en het is niet nauwkeurig genoeg.

Vragen in de lopende tekst

Bij het beschrijven van een onderzoek hebben studenten nog weleens de neiging om vragen te stellen in de lopende tekst. Dit is niet de bedoeling, tenzij het om de hoofd– en deelvragen gaat. Je kunt je tekst makkelijk checken op onnodige vragen door het document te doorzoeken op vraagtekens. Alle onnodige vragen kun je het beste verwijderen en in een zin verwerken. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

  • Waarom is dit fout?
    Er wordt een vraag gesteld die geen deel uitmaakt van de hoofd- en deelvragen. Bovendien is 'er zijn een aantal...' grammaticaal incorrect.

  • Waarom is dit fout?
    Er wordt een vraag gesteld die geen deel uitmaakt van de hoofd- en deelvragen.

  • Waarom is dit fout?
    Er wordt een vraag gesteld die geen deel uitmaakt van de hoofd- en deelvragen. Daarnaast is het woord ‘eigenlijk’ spreektaal.

  • Waarom is dit fout?
    Er wordt een vraag gesteld die geen deel uitmaakt van de hoofd- en deelvragen. Daarnaast is ‘zoveel’ subjectief en onnauwkeurig.

Vaag taalgebruik

Wees in je scriptie zo nauwkeurig mogelijk. Probeer hierbij vaag taalgebruik zoveel mogelijk te vermijden. Dit doe je door nauwkeurig te zijn in plaats, tijd en hoeveelheid. Voor de lezer moet alles meteen duidelijk zijn. De lezer hoeft dus niet ergens naar te zoeken in de tekst, of ergens naar te raden. Lees je tekst goed na op onnauwkeurigheden. Hieronder vind je een paar veel voorkomende voorbeelden.

  • Waarom is dit fout?
    ‘Een paar’ is onnauwkeurig in hoeveelheid.

  • Waarom is dit fout?
    ‘De afbeelding hieronder’ is onnauwkeurig in plaats.

  • Waarom is dit fout?
    ‘Zo’n’ is onnauwkeurig in hoeveelheid en maakt onderdeel uit van spreektaal.

Ik-vorm

In de scriptie wordt het aangeraden de ik-vorm en jij-vorm zoveel mogelijk te vermijden. Met de ik-vorm laat je jezelf doorschemeren in de tekst. Dit komt minder professioneel over, omdat je onderzoek juist zo objectief mogelijk beschreven moet worden. De ik-vorm wordt soms wel gebruikt om passieve zinnen te vermijden. Kijk dan eerst goed of je de passieve vorm ook op een andere manier kunt oplossen. Met de jij-vorm spreek je direct de lezer aan. Dit is alleen toegestaan in het voorwoord. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van een foutief gebruik van de ik-vorm en jij-vorm.

  • Waarom is dit fout?
    Jij-vorm is informeel.

  • Waarom is dit fout?
    Ik-vorm is informeel.

Professionele scriptiehulp

Heb je commentaar gekregen op het taalgebruik in je scriptie, of ondervind je andere problemen? Scriptium kan je helpen de zinnen leesbaarder te maken. We corrigeren de spelling, taal en zinsstructuur van je tekst. Desgewenst controleren we je scriptie zelfs op inhoud. Daarmee bieden we een unieke scriptieservice.

Een sterke scriptie is niet alleen het sluitstuk van je studie. Het is ook een visitekaartje op de arbeidsmarkt. Ga voor een topscriptie en laat je scriptie daarom nakijken door een professionele corrector van Scriptium.

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

6 reacties

  1. Mijn begeleider zegt dat ik veel stopwoordjes gebruikt in mijn scriprtie. Ik weet eigenlijk niet goed wat ie bedoelt en kunnen jullie voorbeelden van dat soort woorden geven? 

  2. Hallo Isa,
     
    Stopwoordjes zijn woorden die vrijwel geen betekenis hebben en niets toevoegen aan de zin. Ze sluipen er herhaaldelijk in zonder dat je het doorhebt. Als je deze stopwoorden weghaalt, wordt een tekst duidelijker en directer. Je voorkomt daarmee ook dat je in spreektaal schrijft. Voorbeelden van stopwoorden: gewoon, eigenlijk, dus, uiteraard, natuurlijk, echt, nou, op zich, best, etc.

  3. Mijn begeleidster zegt dat mijn tekst teveel twijfel bevat en dat ik zekerder moet zijn bij sommige zinnen. Hoe moet ik dat aanpakken?

  4. Hallo Matthijs,
     
    Bedankt voor je vraag. Ik heb je tekst niet gelezen, maar het kan zijn dat je woorden als ‘misschien’, ‘wellicht’ of ‘zou kunnen’ hebt gebruikt. Dit zijn afzwakkende woorden. Je tekst wordt er minder krachtig van. Dit soort woorden dienen in wetenschappelijke teksten vermeden te worden.

  5. Hallo Caner,
     
    Bedoel je dat je de zinnen compacter moet schrijven? Het is inderdaad belangrijk dat zinnen in wetenschappelijke teksten zo compact mogelijk geschreven worden. Met andere woorden: er dienen zo min mogelijk woorden gebruikt te worden om de inhoud over te brengen. Een goede schrijver kan compact schrijven. Een voorbeeld van een niet-compacte zin:
     
    Zijn het deze methoden die het bedrijf doorgaans gebruikt?
     
    Deze zin kan als volgt geschreven worden (compacter):
     
    Gebruikt het bedrijf doorgaans deze methoden?

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?