huiswerk opslaan - afbeelding 1

Je huiswerk veilig opslaan

Je huiswerk veilig opslaan is iets dat je doet als je nog maar net begint met eraan te werken. Veel jongeren maken eerst hun hele huiswerk, en als laatste stap slaan ze het op. Dat is echter niet verstandig. De eerste stap is een veilige plaats kiezen om je werk op te slaan onder een goede naam. Pas daarna begin je aan het huiswerk. Als het dan onderweg toch nog helemaal misloopt, zijn er enkele manieren om het werk terug te vinden. Extra veiligheid creëer je door een back-up te maken op een andere, veilige locatie. Je leest er alles over in deze uitgebreide blog.

  • Waar sla je het huiswerk het best op?

  • Welke naam gebruik je?

Waar sla je je huiswerk op? - online

Het is een goed idee om in ’the cloud’ te werken. Een fancy naam voor online je werk bewaren. Dat doe je bijvoorbeeld met Google Drive, Microsoft Onedrive of dropbox. Sommige van die programma’s zijn betalend, maar je kunt ze vaak ook gratis gebruiken, tot een zekere opslaglimiet.

Door te werken met online opslag van je huiswerk, kun je ook de optie ‘automatisch opslaan’ gebruiken. Bovendien – en dat is het grote voordeel – kun je ook een map op je computer installeren waarin je offline werkt en opslaat, maar online synchroniseert. Het is dan alsof je op je eigen computer werkt. Lekker handig, maar eigenlijk kun je je werk niet echt verliezen. Het staat veilig online.

Als je op de diskette klikt (wie kent zoiets nog?), dan sla je je werk op. Een goede attitude is om daar af en toe op te klikken als je aan het werk bent, en vooral na een belangrijk nieuw stuk. Maar voordat je dat doet, stel je je eerst de belangrijkere vraag: waar sla ik mijn werk het best op?

Je computer gebruikt een ‘standaardlocatie’ om je werk op te slaan. Meestal is dat een map ‘documenten’, of iets dat er op lijkt. Soms is dat het bureaublad. Het probleem is: die mappen bevinden zich op de computer zelf. Als er dan iets misloopt met je computer, ben je in veel gevallen (al) je werk kwijt. Dat wil je vermijden, of niet soms?

Indelen in mappen

Online je huiswerk veilig opslaan is zeker een goede idee, maar zomaar alles droppen in die ene map is dat dan weer niet. Gebruik daarom een mappenstructuur. Maak bijvoorbeeld een map aan voor elk vak. Als je daarin je werk opslaat, vind je het weer gemakkelijk terug.

Je kunt nog verder verfijnen. Gebruik bijvoorbeeld submappen als ‘huiswerk’, ‘werkbladen’, ‘inspiratie’, ‘foto’s’, enzovoort. Wat je maar wilt. Ook handig is een map ‘archief’, waarnaartoe je al je oude werk versleept. Dat maakt je hoofdmap een heel stuk overzichtelijker.

Welke naam gebruik je?

Een goede naam voor je document geeft je ook heel wat voordelen. Je kunt op die manier snel je huiswerk terugvinden. Als je het goed aanpakt staan ze netjes geordend. Een slim idee is om te beginnen met de datum. Je neemt bijvoorbeeld eerst het jaartal, dan de maand en dan de dag. Dan voeg je een streepje toe en daarna komt de naam van het vak. Weer een streepje en je rondt af met de titel van het document. Dat ziet er dan zo uit: 2022-05-25 – “Nederlands – taak Koning van Katoren van Jan Terlouw”.

De documenten ordenen

De documenten ordenen zich door van links naar rechts te lezen. Je sorteert dus eerst op jaartal, dan op maand, dan op dag, daarna op vak en ten slotte op titel. Door de datum toe te voegen aan de naam van je document, omzeil je de sortering in alfabetische volgorde die automatisch gebeurt. In de map ziet alles er dan heel overzichtelijk uit. Probeer het maar!

Een document zoeken

Een goede naam voor een document helpt je ook om een document terug te vinden. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn als je het document niet meer ziet staan in de map die je zou verwachten. Je taak van Nederlands is bijvoorbeeld verplaatst naar de map Engels. Om niet alle mappen zelf te moeten doorzoeken, kun je dat doen door het zoekvak te gebruiken. Typ de naam van de taak in, en je krijgt een lijst waaruit je kunt kiezen.

Door je uitgebreide naam vind je je taak snel terug. Als je nu al je taken een naam ’taak’ zou hebben gegeven, met een automatische nummering, dan heb je een probleem. Je taken zo noemen ’taak’, taak(1), taak(2), ’taak(3)’ is lastig, toch? Je moet elke taak apart openen om na te gaan of het de juiste is. Met een goede (wat langere) naam is dat niet nodig. Je herkent onmiddellijk je boekbespreking van Koning van Katoren.

Een back-up maken

Een ander prima idee is om je werk nog een keer op een andere plek op te slaan. Dat maakt dat je het werk altijd kan terugvinden. Ook als je computer het begeeft en het internet uitligt. Je gebruikt bijvoorbeeld een externe harde schijf die je eenvoudig aan de computer kunt koppelen om een back-up te maken. Of je mailt je werk naar jezelf.

Er zijn talloze mogelijkheden, maar het belangrijkste is dat het om een ándere locatie gaat dan degene waar je je werk normaal opslaat. Dus niet op de harde schijf, bureaublad, map ‘documenten’ of vaste online map, maar ergens anders. Als er dan iets misloopt, zit je safe.

En dan loopt het toch mis...

Je hebt je huiswerk gemaakt, en je hebt je werk opgeslagen op een goede online locatie, onder een goede naam in de juiste map. Daar gaan we even van uit. In dat geval heb je heel wat problemen vermeden. Toch kan het ook dan gebeuren dat je je werk ineens niet meer terugvindt. De zoekfunctie heb je gebruikt, maar er is niets te vinden.

Wat moet je doen?

De taak waar je zo lang aan gewerkt hebt, is zoek. Het is een nachtmerrie, zeker als de deadline voor het inleveren nadert. Allerlei gedachten spoken door je hoofd. Moet ik nu opnieuw beginnen? Ik weet niet of me dat nog zal lukken!

Per ongeluk verwijderd?

Het is best mogelijk dat je je taak per ongeluk hebt verwijderd. Dan zit die meestal in de prullenmand op het bureaublad van je computer. Staat deze daar niet, kijk dan eens op je harde schijf. De prullenmand werkt als een map: je opent deze en kijkt welke bestanden erin zitten. Gevonden? Gelukkig maar.

Per ongeluk overschreven?

Soms gebeurt het ook dat je per ongeluk tijdens het schrijven een stuk tekst selecteert. Als je dan voorttypt, schrijft het tekstprogramma al je geselecteerde tekst over. Alles lijkt dan weg. Gelukkig los je ook zo’n probleem eenvoudig op. De functie ‘wijzigingen ongedaan maken’ laat je één of meerdere stappen terugzetten. Zo vind je meestal eenvoudig je werk terug. Ga je te ver terug, dan kun je ook weer ‘vooruit’. Handig, zo’n functie.

Computer gecrasht?

Als je computer crasht, heb je meestal ook nog een hulpmiddel. Bij het heropstarten maakt je tekstprogramma een voorlopig document aan waarin de tekst wordt hersteld. Je kunt dan je werk opnieuw opslaan en aanpassen. Ook bij een crash is paniek dus helemaal niet nodig. Als je bovendien je werk online hebt opgeslagen, vind je het altijd daar terug, of bij de back-ups die je van het document maakte.

Veilig opslaan?

Alles begint dus bij stap 1: sla eerst je lege werk goed en veilig op, en begin dan pas te typen. Het bespaart je veel onheil. En vergeet niet: een back-up aan het einde is een hele goede gewoonte. Hopelijk verlies je nooit nog je huiswerk. En gebeurt het toch? Je weet hoe je dat nu kunt aanpakken.

Meer lezen over hoe je als ouder je kind kunt helpen met huiswerk?

Studiehulp van Scriptium

Ben jij scholier en heb je moeite met leren? Ben je op zoek naar bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met aardrijkskunde, worstelt met biologie of hulp bij Nederlands nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?