De aanleiding van je scriptie

Er kan van je gevraagd worden om een aanleiding voor je scriptie te schrijven. De aanleiding is eigenlijk hetgeen jou heeft geïnspireerd tot je scriptieonderwerp te komen. Bij sommige studies is dit een verplicht onderdeel van de scriptie. Waarom moet het eigenlijk en hoe beschrijf je de aanleiding precies? Op deze pagina lees je alles over het schrijven van een relevante aanleiding.

Waarom een aanleiding?

Met de aanleiding probeer je de interesse van de lezer te wekken voor jouw scriptieonderwerp. De toon van de aanleiding is vaak wat informeler dan de rest van de scriptie. Met de aanleiding leid je dus ook direct je probleemstelling of onderwerp in. De aanleiding kan dus ook een onderdeel worden van de inleiding van de scriptie. Het kan ook zijn dat je een aanleiding moet schrijven voor je probleemanalyse.

Voorbeelden van aanleidingen

Er zijn verschillende soorten aanleidingen die tot de keuze van jouw scriptieonderwerp kunnen leiden. Het kan bijvoorbeeld een gebeurtenis of een recent krantenartikel zijn geweest. Hieronder hebben wij een aantal voorbeelden van aanleidingen op een rijtje gezet.

  • Persoonlijke ervaring
    Een persoonlijke ervaring kan tot een scriptieonderwerp leiden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een probleem ondervond dat je graag wilt oplossen. Of je kwam iets tegen in je eigen leven dat je interesse heeft gewekt en waar je meer over wilt weten. Een dergelijke ervaring ligt dicht bij jezelf en het is vaak interessant voor de lezer om iets persoonlijks te lezen. Dit is een goede manier om interesse voor jouw scriptie te wekken.

  • Recente gebeurtenis
    Misschien is er recent iets gebeurt dat je interessant vindt om verder te onderzoeken. Dit kan in je persoonlijke leven zijn geweest of bijvoorbeeld iets dat in de wereld is gebeurd. Schrijf op waarom dit je aandacht trok en hoe het je inspireerde om hier verder onderzoek naar te doen.

  • Nieuwsartikel
    Een nieuwsartikel is een goede aanleiding voor je scriptieonderwerp. Je laat zien dat je je bewust bent van de wereld om je heen. Daarnaast is het onderwerp actueel en daarmee ook meteen relevant. Met een nieuwsartikel laat je concreet het probleem zien. De lezer kan het bericht herkennen en daardoor trek je de aandacht voor jouw scriptie.

  • Anekdote
    Een anekdote kan van alles zijn. Een moment in je leven dat je wilt delen of een ander soort gebeurtenis. Het is goed om je aanleiding met een anekdote te beginnen, omdat dit direct de aandacht van de lezer trekt. Het is namelijk erg verhalend en daarmee aantrekkelijk om te lezen. Het gevaar van een anekdote is wel dat het uitdagend kan zijn om dit in een wetenschappelijk jasje te gieten.

  • Citaat
    De aanleiding kan ook een citaat zijn. Bijvoorbeeld een citaat van een andere onderzoeker, een belangrijk persoon uit de geschiedenis of iets uit het nieuws dat je is bijgebleven. Het kan mooi zijn om met een citaat te beginnen, omdat je de lezer meteen aan het denken zet.

  • Recent academisch onderzoek
    Het kan zijn dat je tijdens je studie op recent academisch onderzoek bent gestuit dat (opmerkelijke) conclusies heeft geboden. Voorgaand onderzoek, en vooral conclusies uit voorgaand onderzoek, kan een goede aanleiding vormen voor verder onderzoek. Dit is vanuit puur wetenschappelijk opzicht de meest sterke vorm van een aanleiding van een scriptie. Het laat namelijk zien dat je voortborduurt op de onderzoeksresultaten van andere onderzoekers.

Wat is maatschappelijke of praktische relevantie?

Een belangrijke overweging bij het vinden van de aanleiding van je onderzoek is of het onderzoek maatschappelijk of praktisch relevant is. Als je een hbo-studie volgt, dien je altijd de praktische relevantie van je onderzoek te waarborgen. In een onderzoek met een maatschappelijke of praktische relevantie is het doel onder andere om:

  • Nuttige conclusies te trekken over de huidige stand van zaken;

  • Testen of een bepaalde methode wel of niet werkt;

  • Zorgen voor aanbevelingen om een probleem op te lossen.

Een voorbeeld van een praktisch relevant onderzoek is bijvoorbeeld wanneer de resultaten uit een onderzoek kunnen leiden tot het doorvoeren van procesverbeteringen, die leiden tot een hogere omzet voor een bedrijf. Of door een nieuwe werkwijze te implementeren binnen een organisatie, die ervoor zorgt dat medewerkers minder snel uitvallen en tevredener aan het werk zijn.

Wat is wetenschappelijke relevantie?

Naast de maatschappelijke of praktische relevantie van je onderzoek, kan je onderzoek ook bijdragen aan de beschikbare wetenschappelijke kennis. Als je een studie aan de universiteit volgt, moet je de wetenschappelijke relevantie van je onderzoek aantonen. Meestal zorgt dit ook direct voor praktische relevantie.

Je kunt een wetenschappelijk relevant onderzoek ontwerpen door bijvoorbeeld:

  • Een gat (hiaat) in de literatuur op te vullen;

  • Bij te dragen aan een oplossing voor een theoretisch probleem;

  • Aan bestaande literatuur bij te dragen;

  • Een nieuw perspectief op een onderwerp te introduceren.

Je kunt ervoor zorgen dat je onderzoek wetenschappelijk relevant is, door na te gaan waarnaar nog geen onderzoek is gedaan. Dit kunt je doen door bijvoorbeeld te kijken naar (nog niet uitgevoerde) vervolgonderzoeken die worden aangeraden in de discussie van wetenschappelijke literatuur, artikelen of andere scripties. Dit zou je ook zelf kunnen bereiken door naar onduidelijkheden te zoeken in de wetenschappelijke artikelen die je leest. Met jouw scriptie kun je dan het gat opvullen dat nog bestaat over jouw onderwerp.

Je dient de relevantie meestal te verantwoorden in de inleiding van je onderzoek. De scriptiecorrectoren van Scriptium controleren of je de relevantie van de scriptie goed hebt verantwoordt.

Opbouw van de aanleiding

Bij het schrijven van je aanleiding begin je direct met de gebeurtenis, het nieuwsbericht of de anekdote. Dit is het onderdeel waarmee je de aandacht van de lezer trekt. Vervolgens kun je er dieper op ingaan. Dit doe je door het toe te lichten en het te koppelen aan een groter onderwerp. Je zou het ook direct kunnen koppelen aan een theoretisch kader. Aan het einde van je aanleiding koppel je dit aan jouw scriptieonderwerp of probleemanalyse. Hierin beschrijf je wat je precies gaat onderzoeken of hebt onderzocht in je scriptie.

Hulp van een professional

Wil je graag hulp van een professional bij het opstellen of schrijven van de aanleiding? Scriptium kan helpen met persoonlijke scriptiebegeleiding. Ben je al klaar met de scriptie? Laat wat je al geschreven hebt dan nakijken door een professionele corrector. Liever eerst advies over welke vorm van hulp bij jou past? Stuur een bericht aan Scriptium, en we komen zeer gauw bij je terug.

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

4 reacties

  1. Ik doe onderzoek naar een betere methode in de klas om rekenen te leren. Omdat ik de klas zelf les geef heb ik een persoonlijke aanleiding geschreven. Is zoiets mogelijk/toelaatbaar?

  2. Hallo Flynn,
     
    Dank voor je vraag. Als je het volledig wetenschappelijk wilt aanpakken dien je jezelf uit het onderzoek te houden. Het is beter om de aanleiding te baseren op externe bronnen of andere personen binnen je school/organisatie (interne bronnen). In het laatste geval kun je bijvoorbeeld aangeven dat door de school/het schoolbestuur is geconstateerd dat de cijfers voor rekenen achterblijven ten opzichte van de andere vakken (ik noem maar wat). Een andere manier, om de persoonlijke aanleiding/observatie minder persoonlijk te maken qua toon, is de ik-vorm te vermijden. Een persoonlijke aanleiding mag dus wel, als je het maar niet op een (te) persoonlijke manier opschrijft.

  3. Je kunt twee verschillende aanleidingen beschrijven, als ze allebei ter zake doen. Als je bijvoorbeeld een situatie in de organisatie als aanleiding hebt, en vervolgens ook beschrijft dat dit een actueel probleem is bij andere bedrijven of in de maatschappij (en dit staaft met bronnen), maakt dat de aanleiding alleen maar sterker.

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?