- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Moeite met leren?
Het kan heel vervelend zijn als je kind hard leert, maar dan toch een onvoldoende haalt. Dit is niet alleen frustrerend voor je kind. Ook als ouder kun je je hierover behoorlijk machteloos voelen. Hoe kun jij helpen? Vaak is het best moeilijk om te beslissen wat nu de beste manier is om te leren. Soms leer je uren achter elkaar, maar ben je de volgende ochtend alles weer vergeten. Dan kun je weer van vooraf aan beginnen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom bestaan er leerstrategieën. Deze kunnen helpen om effectief te leren. Wij hebben een aantal van deze leerstrategieën voor jou op een rijtje gezet.
Verspreid de stof over meerdere dagen
De eerste tip is simpel, maar toch wordt hij vaak vergeten. Verspreid de leerstof over meerdere dagen. Vaak leer je op deze manier effectiever dan als je alles in een keer in je hoofd probeert te stampen. Je bent namelijk een kortere tijd geconcentreerd met het vak bezig, en zo ben je actief bezig met de stof. Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk wel de tijd hebben. Het is dus belangrijk voor je kind om op tijd te beginnen. Misschien kun je als ouder helpen bij het maken van een planning. Kijk hierbij goed naar hoeveel stof je kind moet leren en hoeveel dagen hiervoor nodig zijn.
Train het langetermijngeheugen
Bij het leren voor een toets blijft het herhalen toch een essentieel onderdeel. Door dit op het laatste moment snel achter elkaar te doen, wordt de stof vaak snel weer vergeten. Daarom is het belangrijk voor jouw kind om het langetermijngeheugen te trainen. Dit is een goede leerstrategie. Er is namelijk uit onderzoek gebleken dat als je iets moet ophalen uit het langetermijngeheugen, je het vervolgens beter opslaat en later dus makkelijker kan terughalen. Ook hierbij is het dus belangrijk om op tijd te beginnen. Een begrip herhalen dat je al een paar weken eerder geleerd hebt, zorgt voor een topgeheugen.
Laat je kind de stof aan jou uitleggen
Je kunt je kind helpen door hem tussendoor af en toe te toetsen. Een goede manier om dit te doen is door je kind te vragen de stof aan jou uit te leggen in eigen woorden. Doe dit niet alleen met de tekst, maar vraag ook of je kind bepaalde figuren uit het boek kan uitleggen. Heeft je kind er moeite mee om iets op een heldere manier uit te leggen? Dan kan het zijn dat hij of zij de stof toch nog niet helemaal begrijpt. Kijk dan eens of je er samen uitkomt. Bij vragen is er altijd nog de docent om verder te helpen.
Een actieve leerhouding
Een actieve leerhouding is de sleutel tot effectief werken. Vaak hebben leerlingen het idee dat ze hard aan het leren zijn, maar is dit eigenlijk niet zo. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat ze wel de stof lezen, maar er verder niets mee doen. Sommigen zijn er niet bij met hun gedachten als ze een tekst lezen. Anderen lezen de tekst wel, maar vragen zich niet af wat er nou echt staat. Actief leren houdt in dat je kritische vragen stelt over de tekst. Door oefenopgaven te maken ben je ook actief bezig met de leerstof. Je zou eens kunnen vragen aan je kind op welke manier hij of zij leert. Wellicht kun je hierover tips geven.
Overhoren
Door middel van overhoren kun je echt toetsen of je kind de leerstof goed beheerst. We noemden eerder al dat het kan helpen om je kind te vragen de leerstof aan jou uit te leggen. Daarnaast kun je helpen met woordjes of begrippen overhoren. Natuurlijk heeft een leerling er niet altijd zin in om overhoord te worden. Als je kind liever zelfstandig werkt, kan hij of zij natuurlijk ook zichzelf overhoren. Dit is een onderdeel van het leerwerk dat enorm veel vertrouwen geeft voor de toets.
Blijf kritisch
Het helpt om tijdens het leren kritische vragen te stellen. Vaak wordt er te snel aangenomen wat er in het boek staat. Leerlingen leren iets uit hun hoofd, zonder het eigenlijk echt te begrijpen, of te snappen ‘waarom’ iets zo is. Dit komt vooral voor bij vakken als scheikunde en natuurkunde. In deze leerstof komen veel berekeningen voor die allemaal uit te leggen zijn aan de hand van de dingen om ons heen. Neem dit eens mee als je de stof samen met je kind doorneemt. Leerlingen mogen gerust kritisch zijn. Vaak wordt de stof dan ook een stuk interessanter.
Leg verbanden
Een belangrijke leerstrategie is het leggen van verbanden. Zo neem je de stof beter in je op. Vooral bij vakken als geschiedenis en aardrijkskunde is dit belangrijk. Deze vakken zijn namelijk erg verhalend en kunnen vaak worden uitgelegd aan de hand van het grotere geheel. Een historische gebeurtenis kun je bijvoorbeeld beter begrijpen door het te koppelen aan wat er daarvoor of daarna gebeurt. Een aardrijkskundig begrip kan worden uitgelegd door het te koppelen aan de situatie in Europa of de rest van de wereld. Probeer eens samen met je kind te kijken naar welke verbanden er gelegd kunnen worden. Dit doe je bijvoorbeeld door het stellen van kritische vragen over de leerstof.
Toepassen
Het is heel belangrijk dat je de stof die je hebt geleerd kunt toepassen. Dit doe je door oefenopgaven te maken. Zo zie je niet alleen of je de stof onder de knie hebt, maar leer je ook direct hoe je met de stof en een toetsvraag om moet gaan. Je kind heeft hierdoor meer vertrouwen op de toets en komt dan niet voor verrassingen te staan.
Hopelijk helpen deze tips jouw kind om effectiever te leren. Neem de verschillende leerstrategieën samen eens door en kijk wat het beste werkt. Dit verschilt namelijk per persoon. Natuurlijk wil je als ouder je kind helpen wanneer dat nodig is. Soms kan het ook al helpen als je kind bewust is van deze leerstrategieën en er uithaalt wat voor hem of haar werkt. Door effectief bezig te zijn, houdt jouw kind meer tijd over voor leuke activiteiten!
Studiehulp van Scriptium
Heb je moeite met leren? Ben je op zoek naar bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met geschiedenis, worstelt met scheikunde, of hulp bij Engels nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.