- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Een 10-minutengesprek
Ze komen er weer aan, de 10-minutengesprekken. Je kent het wel… je bent net gaan zitten en dan zijn de 10 minuten alweer voorbij! En dan heb je nog niet eens alles besproken wat je wilde bespreken. Het is daarom belangrijk om je goed voor te bereiden op het gesprek, zodat je de 10 minuten ten volle kunt benutten. Wij geven je tips die kunnen helpen voor, tijdens en na het 10-minutengesprek.
Wat is een 10-minutengesprek?
De meeste scholen organiseren enkele keren per jaar een 10-minutengesprek. Tijdens dit gesprek vertelt de leerkracht aan ouders hoe het gaat met de voortgang van hun kind. Doorgaans worden ook het schoolrapport en de toetsresultaten besproken. Ouders kunnen tijdens het 10-minutengesprek vragen stellen over hun kind.
Schrijf je vragen op
Meestal zijn er een paar vragen die je al tijdens het schooljaar hebt verzameld. Of er zijn dingen waar je kind in de afgelopen maanden over heeft verteld. Misschien worstelt het met een bepaald vak of heeft het moeite met de hoeveelheid huiswerk? De gesprekken aan de eettafel laten vaak het best zien wat er speelt. Maak een lijstje van alle vragen die je hebt en neem het mee naar het gesprek. Zo weet je zeker dat je alles kunt bespreken wat je wilde bespreken.
Voorbeelden van vragen die gesteld kunnen woorden:
-
Gaat mijn kind goed om met andere kinderen in de klas?
-
Heeft mijn kind moeite met bepaalde schoolvakken?
-
Waarom heeft mijn kind een laag cijfer gekregen voor dit vak?
-
Wat bedoelt u met deze opmerking in het rapport?
-
Hoe is het contact met de leerkracht?
Soms krijg je als ouder te horen dat het niet zo goed gaat met je kind. Dat is natuurlijk niet leuk om te horen. Toch is het ook dan belangrijk om vragen te stellen. Als het kind leer- of gedragsproblemen heeft, kun je de volgende vragen stellen:
-
Waarom heeft mijn kind moeite met dit vak? Waar liggen de knelpunten?
-
Wat wordt er vanuit school gedaan om de leerproblemen te verminderen?
-
Wat kan ik zelf doen om de resultaten te verbeteren?
-
Waarom vertoont mijn kind dit gedrag?
-
Wat moet er veranderen om ervoor te zorgen dat mijn kind beter gedrag vertoont?
-
Voelt mijn kind zich prettig met andere kinderen in de klas?
-
Kan mijn kind bij de leerkracht terecht voor hulp?
-
Hoe gaat de school om met gedragsproblemen?
-
Is er misschien sprake van een functiebeperking?
Betrek je kind erbij
Laat aan je zoon of dochter weten dat het 10-minutengesprek eraan komt. Misschien zijn er nog dingen die hij of zij wil dat je met de docent bespreekt. Waar loopt je kind tegenaan op school? Wat vindt het juist leuk en zou het vaker willen zien in de lessen? Misschien komt er wel iets naar boven wat je nog niet wist.
Neem het rapport door
Aan het rapport kun je niet alleen de cijfers aflezen. Je kunt vaak ook zien wat voor houding je kind heeft in de klas. Als hij of zij een slechte houding heeft bij een bepaald vak, kun je het hier over hebben met de docent. Hoe komt het? Zoek naar oplossingen en maak hierover afspraken met de docent.
Tijdens het gesprek
Wacht niet met de vragen die je hebt. Je kunt als ouder het gesprek leiden door met de onderwerpen die jij wil bespreken te beginnen. Aan het eind van het gesprek kun je nog vragen of er bijzonderheden zijn waar de docent het over zou willen hebben. Vaak vraagt de docent zelf ook al naar jouw vragen. Pak meteen dit moment, want de tijd gaat sneller dan je denkt.
Ga open het gesprek in
Het kan zijn dat een docent iets zegt over je kind wat niet leuk is om te horen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat hij of zij niet oplet of niet participeert in de les. Zie dit niet als kritiek, maar ga het gesprek hierover aan. Misschien kun je samen met de docent tot een oplossing komen. Maak hier vervolgens duidelijke afspraken over.
Maak geen verwijten
Mogelijk worstelt je kind met een bepaald vak. Middelbare scholieren hebben nog wel eens de neiging om te zeggen dat dit allemaal aan de docent ligt. Probeer je kind hierin wel serieus te nemen en concreet te vragen waar het tegenaan loopt in de lessen. Luister vervolgens in het 10-minutengesprek ook naar het verhaal van de docent. Maak geen verwijten, maar ga open het gesprek in. Door het verhaal van beide kanten te horen, kan er samen naar een oplossing worden gezocht.
Blijf positief!
Het belangrijkste is om positief te blijven in het gesprek. Blijf niet te lang in problemen hangen, maar zoek naar oplossingen. Daar is het 10-minutengesprek ook voor bedoeld. Vraag tevens naar wat er juist goed gaat op school. Hier kun je je kind thuis over complimenteren. Zo weet hij of zij dat er niet alleen negatieve aspecten besproken zijn. Dit kan een boost geven om andere dingen te verbeteren.
Na het gesprek
Schrijf thuis even goed op wat je precies hebt besproken met de docent. Zo kun je er in een later gesprek nog eens op terug kan komen. Is er iets in het gesprek voorbijgekomen wat je niet los kunt laten? Of heb je het gevoel dat een bepaald onderwerp nog niet was afgerond? Kijk dan of je een nieuwe afspraak met de docent kan maken. Dan kun je het hier nog wat langer over hebben.
Licht je puber in
Het kan fijn zijn voor je zoon of dochter om te weten wat je besproken hebt met de docent. Maak hier geen geheim van en bespreek dit openlijk. Misschien zijn er afspraken die je hebt gemaakt met de docent. Deze kun je dan aan je puber voorleggen. Als hij of zij het er niet mee eens is, vraag dan of er misschien een andere oplossing is.
Hou in de gaten hoe het verder gaat
Kijk een paar maanden na het 10-minutengesprek nog eens terug naar wat je toen besproken hebt. Kijk bijvoorbeeld of er verbeteringen zijn geweest na het gesprek. Heb je bepaalde afspraken gemaakt met je zoon of dochter en de docent? Kom hier dan op terug bij hen. Vraag je kind wat er wel en niet goed gaat. Zo weet je meteen wat je bij het volgende 10-minutengesprek kunt bespreken.
Hopelijk helpen deze tips om met meer vertrouwen het 10-minutengesprek in te gaan. Het belangrijkste is dat je weet wat je wilt bespreken en dat je openstaat in het gesprek. Probeer samen tot oplossingen te komen. Succes!
Studiehulp van Scriptium
Heeft je kind moeite met leren? Ben je op zoek naar bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je kind nu geholpen wilt worden met biologie, worstelt met wiskunde, of hulp bij Frans nodig hebt, we staan 7 dagen per week klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.