Lijsten ter overzicht

Tijdens het schrijven van je scriptie zul je waarschijnlijk veel begrippen gebruiken die voor jou bekend zijn. Deze begrippen kun je hebben opgedaan tijdens de studie of in het dagelijks leven. Dat je deze begrippen verwerkt in je scriptie, is geen probleem. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat niet iedereen die jouw scriptie leest weet wat deze begrippen betekenen. Mensen kunnen namelijk verschillende invalshoeken gebruiken om een begrip te duiden.

Om ervoor te zorgen dat de lezer van je scriptie de juiste betekenis aan de genoemde begrippen geeft, kun je gebruik maken van een begrippenlijst. Wat een begrippenlijst in een scriptie precies is, en hoe je deze opstelt, lees je in deze blog.

Wat is een begrippenlijst?

Een begrippenlijst is een lijst waarin een opsomming wordt gegeven van alle begrippen in je scriptie. Begrippen die in deze lijst worden opgenomen zijn begrippen die voor de gemiddelde lezer niet direct voor zich spreken. Een begrippenlijst wordt ook wel een verklarende woordenlijst genoemd. Je verklaart namelijk de betekenis van bepaalde begrippen. Het gebruik van een begrippenlijst zal ervoor zorgen dat de leesbaarheid van de scriptie wordt vergroot.

Een begrippenlijst is geen ingewikkelde lijst. Het opstellen van deze lijst is vrij eenvoudig. Je kunt een eenvoudige tabel opstellen met daar in het kopje ‘begrippen’ en het kopje ‘definitie’ of ‘verklaring’. Vervolgens noteer je in deze tabel al je begrippen, met daarachter de uitleg van het begrip. Het is niet meer en niet minder. Je hoeft dus ook geen bronnen op te nemen in de begrippenlijst. Dat doe je in de lopende tekst. Vergeet echter niet de begrippen in de begrippenlijst in alfabetische volgorde te zetten.

Wanneer gebruik je een begrippenlijst in je scriptie?

We noemden al even dat je in een begrippenlijst woorden of begrippen plaatst die voor de gemiddelde lezer niet direct vanzelfsprekend zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld vakjargon of technische termen zijn. Het is afhankelijk van de studie met wat voor begrippen je te maken hebt. In een scriptie geschreven vanuit de studie verpleegkunde zullen hoogstwaarschijnlijk andere begrippen naar voren komen dan bij een scriptie geschreven voor de studie technische bedrijfskunde.

Om te bepalen welke begrippen je in de verklarende woordenlijst plaatst, zul je je moeten verplaatsen in de lezer. Stel, je ouders of beste vriend of vriendin krijgt jouw scriptie voorgeschoteld. Welke termen zullen zij dan wel of niet begrijpen? Deze plaats je vervolgens in de begrippenlijst. Achter de begrippen schrijf je de verklaring of definitie van het begrip. Doorgaans worden vakjargon, abstracte begrippen die belangrijk zijn voor je onderzoek, technische termen, en begrippen die verder geoperationaliseerd kunnen worden in de begrippenlijst gezet. Het heeft niet zoveel zin om begrippen in de lijst te zetten die algemeen bekend zijn.

Waar hoort de lijst in je scriptie?

We weten nu wat een begrippenlijst is en hoe je deze opstelt. Maar waar plaats je de begrippenlijst in je scriptie eigenlijk? Een begrippenlijst plaats je vooraan in de scriptie, na de inhoudsopgave. Door de verklarende woordenlijst op deze locatie te plaatsen, kan de lezer direct de begrippen met de daarbij behorende uitleg lezen. De lezer weet dan wat wordt bedoeld met bepaalde begrippen en concepten. Hierdoor wordt het lezen en begrijpen van de scriptie makkelijker. Het plaatsen van de begrippenlijst voor in je scriptie maakt het voor de lezer ook eenvoudiger om deze terug te vinden.

Gebruik je altijd een begrippenlijst?

De begrippenlijst is geen verplicht onderdeel van een scriptie. Het kan namelijk voorkomen dat je vrijwel geen ´lastige´ begrippen gebruikt in een onderzoek. Als je maar een paar begrippen hebt, kun je er ook voor kiezen om deze begrippen als voetnoot toe te voegen aan de pagina waar je het begrip gebruikt. De lezer zal dan de uitleg van het begrip direct op dezelfde pagina kunnen lezen, zonder terug te hoeven gaan naar de begrippenlijst. Gebruik je echter wel veel begrippen in je scriptie, dan is het zeker een aanrader om een overzicht op te stellen.

Hulp van een professional

Twijfel je aan de begrippen die je hebt opgenomen in de begrippenlijst? Of heb je commentaar gekregen op de operationalisering ervan? Onze ervaring is dat een scriptie op ieder onderdeel afgekeurd kan worden. Laat je scriptie daarom inhoudelijk nakijken door een expert van Scriptium. Wij corrigeren meer dan 2000 scripties per jaar op taal, structuur en inhoud. Daardoor zijn we al veel verschillende problemen tegengekomen, waaronder een onjuist of onvolledig opgestelde begrippenlijst.

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?