ADD - afbeelding 1

ADD

ADD (Attention Deficit Order), ook wel ADHD-I genoemd, is een regulatiestoornis in de hersenen. Kort gezegd leidt dit ertoe dat een persoon met ADHD-I moeite heeft zijn aandacht ergens bij te houden en zich te focussen op één ding. Focussen is moeilijk omdat iemand met ADHD-I constant wordt afgeleid door prikkels van buitenaf. Daarbij kan iemand met ADHD-I chaotisch zijn en handelen voordat daarover nagedacht is. Misschien ben jij gediagnosticeerd met ADHD-I of herken je je in deze kenmerken. Wat is ADHD-I nu precies? En hoe ga je ermee om in de klas en tijdens het studeren? Op deze pagina lees je alles over ADHD-I en geven we tips over hoe je hiermee om kunt gaan.

Wat is ADHD-1?

ADD is een afkorting van Attention Deficit Disorder. Het is een subtype van ADHD, om precies te zijn ADHD-I. De I staat voor ‘inattentive’. Tegenwoordig wordt de term ADD niet meer gebruikt om iemand te diagnosticeren en is het officieel een subgroep van ADHD geworden. Je hoort de term ADD nog wel vaker om je heen en in de spreektaal. ADHD-I heeft dezelfde kenmerken als de andere ADHD types, alleen gaat het bij ADHD-I vooral over de moeite met aandacht ergens bijhouden. De hyperactiviteit waar ADHD-H meer om bekend staat, ligt wat meer op de achtergrond bij ADHD-I. Het lijkt alsof er meer binnenin een persoon gebeurt. Zo lijkt het er bijvoorbeeld op dat iemand met ADHD-I stil is of aan het dagdromen is. In werkelijkheid is er een grote drukte in het hoofd ontstaan, wat het moeilijk maakt om ergens op te focussen.

Er is dus een belangrijk onderscheid met de andere ADHD types. Iemand met ADHD-I heeft voornamelijk last van de aandachtsproblemen. Hyperactiviteit en impulsief gedrag zijn lang niet in alle gevallen een bijkomstigheid. Bij mensen met ADHD-I zijn deze soms zelfs helemaal afwezig.

Oorzaken van ADHD-1

Bij 75% van de ADHD-I -diagnoses is de oorzaak erfelijk. Inmiddels scharen wetenschappers de aandoening steeds meer onder een neurobiologische stoornis, waar ook de autismespectrumstoornissen onder vallen. Dit komt voort uit indicaties dat genetisch-biologische factoren een zeer belangrijke rol spelen. Dat ADHD-I met deze neurobiologische bevinding aan hetzelfde rijtje kan worden toegevoegd, wil niet zeggen dat het ook een autismespectrumstoornis is. Bovendien dient de aandoening ook los te worden gezien van het karakter of andere omgevingsinvloeden zoals de opvoeding.

De aandachtsproblemen, de onoplettendheid en de gevallen van hyperactiviteit kunnen worden toegeschreven aan verstoring in de werking van de neurotransmitters dopamine en noradrenaline. Voor personen met ADHD-I leidt zo’n verstoring in dopamine en noradrenaline tot de hierboven genoemde symptomen. Hierbij kan soms ook impulsief gedrag naar boven komen.

Diagnose

ADHD-I wordt gediagnosticeerd door een psycholoog of psychiater. Net als bij een aantal stoornissen op het autismespectrum wordt ADHD-I in veel mindere mate gediagnosticeerd bij vrouwen dan bij mannen. Denk je dat je misschien ADHD-I hebt? Heb het er eens over met je ouders of een vertrouwenspersoon op school. Zij kunnen je verder helpen. Het is juist goed om erover te praten. Ook bij ADHD-I is het goed om het zo vroeg mogelijk te laten diagnosticeren. Zo kunnen de nodige maatregelen op tijd worden genomen. Als een diagnose op jonge leeftijd gemist wordt, kan dat op latere leeftijd tot meer problemen leiden.

Hoe ga je om met ADD/ADHD-1?

Ben je gediagnosticeerd met ADHD-I? Dat kan soms best lastig zijn in de klas en tijdens het studeren. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het gemakkelijker te maken voor jezelf. Hieronder vind je de tips van Scriptium.

  • Studieplek
    Maak een vaste studieplek voor jezelf in huis om te leren en om huiswerk te maken. Je bent alleen op deze plek als je aan opgaven moet werken. Het is bijvoorbeeld een bureau of een studeerkamer als daar ruimte voor is. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk afleidingen op deze plek aanwezig zijn. Zo lukt het je beter om ergens de aandacht bij te houden.

  • Vast slaapritme
    Zorg ervoor dat je goed slaapt. Een vast slaapritme kan hier heel erg bij helpen. Door elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan, vertel je je lichaam wanneer het moe moet worden. Zo val je makkelijker in slaap en sta je de volgende ochtend makkelijker op. Met een goede nachtrust heb je meer energie en is je concentratie beter.

  • Praat erover
    Het belangrijkste is dat je met anderen praat over waar je moeite mee hebt. Je kunt het bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar al bij je mentor aangeven. Leerlingen met ADHD-I hebben vaak structuur en duidelijkheid nodig. Dit is iets waar de docenten bij kunnen helpen. Daarnaast kun je het er ook met je ouders over hebben. Zij kunnen je bijvoorbeeld helpen bij het maken van een planning voor je huiswerk.

  • Wees niet te hard voor jezelf
    Wees niet boos op jezelf als het even niet lukt. Het kan best moeilijk zijn om te leren met ADHD-I. Al helemaal als je in een nieuwe klas terechtkomt. Dan mag je jezelf best wat tijd gunnen om te wennen. Het kan soms frustrerend zijn als het even niet zo goed gaat. Kijk hoe je het de volgende keer beter kunt aanpakken. Langzaam zal je steeds beter met de ADHD-I kunnen omgaan.

Hulp bij het leren

Heb je moeite met concentreren in de klas? Dan begrijpen we dat bij Scriptium maar al te goed. Je kunt bij ons een bijlesdocent of studiebegeleider inschakelen. Deze gaat samen met jou aan de slag met vakken die je moeilijk vindt, of met zaken als plannen en motiveren. De begeleiders en docenten van Scriptium hebben begrip voor leerproblemen of leerachterstanden, en zij kunnen uitstekend helpen met alle vakken waar je mee worstelt.

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?