- Scriptium
- Posted on
- 4 Comments
Onderzoeksvormen op een rijtje
Onderzoek kun je op verschillende manieren uitvoeren. Er is kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Daarbij ga je actief ‘de wereld in’ om je enquêtes, interviews of experiment toe te passen op de doelgroep. De onderzoeksvorm bepaalt op welke manier je onderzoek doet en hoe je onderzoeks- en deelvragen geformuleerd worden. Ten slotte wordt onderscheid gemaakt tussen deskresearch en fieldresearch. Dit artikel bevat alles wat je moet weten over deskresearch.
Wat is deskresearch?
De naam zegt het al: deskresearch is onderzoek dat je uitvoert aan je bureau. Je probeert een antwoord op de onderzoeksvraag te vinden door bestaande (secundaire) informatie door te spitten en te analyseren. Het sleutelwoord in deze definitie is ‘secundaire’. Je hoeft de informatie niet zelf te verzamelen of te creëren door middel van experimenten of fieldresearch. Voor die handelingen hoef je dus niet de wijde wereld in.
Deskresearch is overigens niet te verwarren met literatuuronderzoek. Een literatuuronderzoek voer je uit om een beeld te scheppen van de theorie achter je onderwerp. Literatuuronderzoek is dus doorgaans een stap die je vóór het ontwerpen en uitvoeren van het onderzoek uitvoert. Het resultaat van je literatuuronderzoek vormt de basis voor de rest van de scriptie. Het is de stap tussen de oriëntatie- en de uitvoeringsfase. Deskresearch is een onderzoeksmethode die goed past bij, maar niet uitsluitend geschikt is voor, kwantitatief onderzoek.
Deskresearch uitvoeren
Doorgaans bestaat deskresearch uit twee stappen: informatie verzamelen en informatie analyseren. De informatie die verzameld wordt kan een mix zijn van alle beschikbare informatie die je vanachter je bureau kunt inzien. Denk hierbij aan artikelen, bedrijfscijfers, statistische gegevens of vrijgegeven correspondentie. Voordat je begint aan deskresearch, dien je te bepalen welke informatie relevant is voor het onderzoek. We nemen de volgende onderzoeksvraag als voorbeeld:
Wat is het effect van positieve online bookreviews op Bol.com op de verkoopcijfers van romans in de top 10 van de bestsellerlijst in Nederland in 2021?
Deze vergelijkende onderzoeksvraag kan het best onderzocht worden aan de hand van kwantitatieve deskresearch. Om te beginnen moet de juiste informatie dus verzameld worden. In dit voorbeeld is dat een lijst met alle bestsellers in Nederland van 2021 die in de top 10 stonden, een verzameling aan online bookreviews op Bol.com bij de betreffende romans en de verkoopcijfers van die romans.
In het theoretisch kader van dit onderzoek dient in kaart te zijn gebracht hoe een review precies als positief getypeerd wordt. Dit theoretisch kader wordt gevormd door middel van een literatuuronderzoek naar bestaande academische literatuur.
Vanachter je bureau ga je vervolgens alle nodige informatie verzamelen. Na correspondentie met Bol.com en het afstruinen van reviews, kun je de analyse beginnen. Zorg dat je systematisch en nauwkeurig te werk gaat. Het is op zijn minst van belang om de grote hoeveelheid informatie naar behoren te categoriseren en te verwerken. Uit de berg aan data moet uiteindelijk een overzichtelijk artikel voortvloeien, met een conclusie die voor de lezer wordt onderbouwd. Deze conclusie bevat het antwoord op de hoofdvraag. Het wordt gevolgd door een discussie waarin je uitlegt wat de cijfermatige resultaten uit jouw deskresearch nu precies betekenen.
Alle verzamelde reviews, verkoopcijfers en bestsellerlijsten voeg je vervolgens in bijlagen toe aan je scriptie. De bijlagen komen na de literatuurlijst.
Voordelen en nadelen van deskresearch
Deskresearch is voordelig omdat het minder tijd en geld kost. Ook ben je als onderzoeker in mindere mate afhankelijk van participanten en externe partijen die je onderzoek moeten voorzien van data. Zo hoef je ook geen rekening te houden met steekproeven, representativiteit, foutmarges en objectiviteit in het onderzoeksmateriaal. De tijdsbesparing wordt behaald doordat je niet de wijde wereld in hoeft voor het onderzoek. Maar ook doordat je geen experiment, interview of enquête hoeft te ontwerpen en onderbouwen.
Toch zitten er ook zeker nadelen aan deskresearch. Zo ben je gelimiteerd in wat je kunt onderzoeken. De informatie moet immers wel beschikbaar zijn. Als Bol.com weigert medewerking te verlenen en de verkoopcijfers niet wil overhandigen, is het onderzoek niet langer uit te voeren. Daarnaast kan deskresearch eentonig en langdurig werk zijn dat je vaak alleen uitvoert.
Hulp van Scriptium
Wil je graag hulp van een professional die helpt bij het schrijven van je scriptie? Scriptium kan helpen met persoonlijke scriptiebegeleiding. Of het nu gaat om het opzetten van je deskresearch, fieldresearch of literatuuronderzoek, we hebben altijd een geschikte begeleider beschikbaar. Daarbij staan we 7 dagen per week voor je klaar.
Ik worstel met de kwaliteit van mijn onderzoek. Naar mijn opinie heb ik te weinig diepgang en informatie. Omdat ik weinig tijd heb wil ik het beperken tot deskresearch doen. Kan ik op basis van deskresearch de overall kwaliteit van mijn onderzoek verhogen? En wat is eigenlijk beter/waardevoller ten behoeve van je onderzoek? Deskresearch of fieldresearch?
Hallo Cyara,
Hartelijk dank voor je vraag. Secundaire gegevens (deskresearch) zijn niet per se minder waardevol dan gegevens verkregen uit fieldresearch. Zolang de data van deskresearch betrouwbaar en objectief zijn, zijn ze bruikbaar.
Hallo Scriptium,
Kunnen jullie nog specifieke voorbeelden van deskresearch noemen? Dat mis ik een beetje in dit artikel.
Hallo Amazone22,
Je hebt gelijk. In principe kun je gegevens van deskresearch onderverdelen in interne en externe gegevens. Interne deskresearch gaat dan om documenten of informatie die binnen de organisatie beschikbaar zijn. Voorbeelden zijn klanttevredenheidsonderzoeken, boekhoudkundige stukken, jaarverslagen, klantgegevens, protocollen en richtlijnen, etc. Externe deskresearch betreft informatie die afkomstig is van buiten de organisatie. Voorbeelden zijn CBS-gegevens, informatie van het Centraal Planbureau (SCP), maar ook documenten of webpagina’s van andere bedrijven.