SWOT-analyses

Sommige scripties die gericht zijn op bedrijfsanalyses of marktanalyses dienen een SWOT-analyse en/of confrontatiematrix te bevatten. Niet zelden gaat het op dit vlak mis met de scripties die bij Scriptium binnenkomen. We zetten een aantal tips voor je op een rijtje. 

Wat is een SWOT-analyse?

Een SWOT-analyse geeft de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen voor een organisatie overzichtelijk weer. 

SWOT-analyse - afbeelding 8

Idealiter neem je per element van de SWOT evenveel factoren op. Dus bijvoorbeeld drie zwakten, die sterkten, drie bedreigingen en drie kansen. Je kunt meer factoren noemen, maar zorg er in elk geval voor dat slechts de top drie wordt meegenomen naar de confrontatiematrix. Maak de beschrijvingen van de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen niet te lang.

Voorbeeld SWOT

SWOT-matrix van de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van de Boerencake

swot analyse scriptie - afbeelding 1

Confrontatiematrix

Na het maken van de SWOT dient vaak ook de confrontatiematrix te worden opgesteld. Hierbij worden de sterkten en zwakten afgezet tegenover de kansen en bedreigingen. De matrix geeft antwoord op de volgende vier vragen:

  • Hoe kan een sterkte gebruikt worden om op een kans in te spelen?

  • Hoe kan een sterkte gebruikt worden om een bedreiging af te weren?

  • Hoe kan een zwakte zodanig versterkt worden om op een kans in te spelen?

  • Hoe kan een zwakte zodanig versterkt worden om een bedreiging het hoofd te bieden?

Na het tegenover elkaar zetten van de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen in een matrix, kun je iedere combinatie een score geven, bijvoorbeeld 1 t/m 5.

Matrix 2: Confrontatiematrix Boerencake

swot anayse scriptie - afbeelding 2

Clusters maken

Aan de rechterkant en onderkant van de matrix worden de cijfers bij elkaar opgeteld. Er ontstaan clusters voor elk van de vier kwadranten:

  • Sterkten versus kansen

  • Sterkten versus bedreigingen

  • Zwakten versus kansen

  • Zwakten versus bedreigingen

Kiezen van de strategie

Op basis van de clusters die ontstaan zijn bij het optellen van de cijfers in de confrontatiematrix, wordt de strategie gekozen:

  • Aanval: als er een cluster ontstaat in het kwadrant sterkten/kansen, wordt er gekozen voor groei. Het bedrijf zal kunnen groeien door de kans en sterkte te benutten.

  • Verdediging: ontstaat er een cluster in het kwadrant sterktes/bedreigingen, dan kan de strategie verdedigen worden toegepast. De sterkte zal dan benut worden om de bedreiging af te weren.

  • Verbeteren: wanneer er een cluster in het kwadrant zwakten/kansen is, kan de strategie verbeteren worden toegepast. Via de kans zal dan geprobeerd worden om de zwakte in een sterkte om te buigen.

  • Terugtrekken: ontstaat er een cluster in het kwadrant zwakten/bedreigingen, dan kan de strategie van terugtrekken worden gevolgd. Het bedrijf zou dan beter kunnen stoppen met dit onderdeel.

De beste strategie

Uiteindelijk zul je één strategische optie moeten uitkiezen, bijvoorbeeld om een entreestrategie of nieuwe strategie van een bedrijf te bepalen. Dit is de strategie die het bedrijf zal moeten volgen. Zorg ervoor dat je heel concreet aangeeft wat het bedrijf moet doen om deze strategie te volgen.

De toepassing van de SWOT-analyse verschilt soms per opleiding of onderwijsinstelling. Informeer om die reden ook bij je begeleider over de manier waarop je de SWOT en confrontatiematrix in je scriptie dient te verwerken. Stel daarbij voldoende relevante vragen.

Professionele hulp bij je scriptie

Heb je hulp nodig bij het opstellen van de SWOT of confrontatiematrix in je scriptie? Scriptium heeft professionele begeleiders in de richting van economie, marketing en management. Zij kunnen je persoonlijke hulp bieden bij het schrijven en verbeteren van je scriptie. Daarbij staan ze 7 dagen per week voor je klaar.

4 reacties

  1. Hallo Naira,
     
    Bedankt voor je vraag. De kansen en bedreigingen behoren tot de externe factoren. Deze kun je in kaart brengen aan de hand van een externe analyse. Enkele modellen die je voor deze analyse kunt gebruiken, zijn:
     

  2. – Het DESTEP-model
  3. – De ABCD-analyse
  4. – Vijkrachtenmodel van Porter
  5.  
    Bij de toepassing van deze modellen kun je diverse openbare databases of data raadplegen. Te denken valt aan rapporten die door publieke en semipublieke organisaties worden gepubliceerd, zoals trend- en brancheonderzoeken.

  6. Hallo, zouden jullie voorbeelden van sterke punten kunnen noemen voor een bedrijf dat machineonderdelen verkoopt? Ik ben bezig met de interne analyse van mijn bedrijf en wil graag inspiratie voor waar ik kan zoeken naar sterke punten.

  7. Hallo Dries,
     
    Bedankt voor je vraag.
     
    Enkele voorbeelden zijn:
     

  8. – Naamsbekendheid
  9. – Patent
  10. – Ervaren management
  11. – Financiële buffers
  12. – Snelle levertijden
  13. – Veel expertise in huis
  14.  

Laat een reactie achter

Je hebt al gestemd op dit artikel. Bedankt :-)
Wat vind jij van dit artikel?